AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.473

Missljud och vibrationer från kopplingen (E30 -88)

da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Har problem med kopplingen/växellådan. När man vilar foten mot kopplingspedalen så vibrerar den. När man sedan trycker ner kopplingen förbi "dragläget" så slutar vibrationerna och allt känns som det ska.
Trycker man däremot ner pedalen i botten så kommer vibrationerna tillbaka och sista biten man trampar ner den så är det en skrapande känsla... (svårt att förklara). När man trampar ner pedalen i botten låter det också från lådan eller kopplingen.
Ljudet hörs bara utifrån och är ett varvtalsberoende tickande/klonkande läte.

Vad är det som spökar? Urtrampningslager eller något annat?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Troligen utrampnings lagret

----------------------------------------------------------------------------
Länk
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Dyrt och/eller svårt att byta? Krävs det några speciella verktyg eller är det mer eller mindre standard? Är inte helt oteknisk och ska nog kunna fixa en grop eller lyft så att man kommer åt... Kanske en rephandbok är att rekommendera?
rsarits
Du måste ta loss växellådan, det är inte svårt, men tar lite tid, byt kopplingen också när du ändå har lådan loss.

Micke
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Var kan man köpa ett urtrampningslager då? Går det att köpa separat eller måste man köpa en hel f-rbannad kopplingssats (ursäkta franskan...)?
Känns visserligen vettigt att byta hela kopplingen när man ändå håller på att rota, men det är inte lika roligt för plånboken...

På vilket sätt tar drivlinan skada av att urtrampningslagret är dåligt? Kan man riskera att rasera betydligt dyrare komponenter än kopplingen? Är i visst behov av bilen, men har inte råd att få kopplingen bytt. Troligtvis saknar jag de verktyg som behövs och verkstaden som jag trodde jag skulle kunna utnyttja för bytet är nog inte att tänka på längre...
Esa
Urtrampningslagret köper du på BMW.
Du behöver en torx-hylsa förutom vanliga verktyg, storleken kommer jag inte ihåg. Jag tycker du ska kika på kopplingen innan du byter, onödigt att byta ut en som är bra. Däremot rekommenderar jag att du kollar om du behöver renovera kopplingens huvud och slavcylinder, passa även på att checka kopplingslangen. Kosta på ett köp av en rep. handbok som vägledning, den visar vad och var du ska smörja in med fett vid kopplingen.

Knutstorp 1.16.35
Gelleråsen 1.24.50
Kinnekulle 1.06.38
Anderstorp kort 1.06.44
lång 2.04.30
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Tackar. Jo, rephandbok är nog en vettig investering på en bil som har 14 år på nacken. Känns som att det kommer att behövas i framtiden.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Uppföljningsrapport:

Det tog ett tag innan kopplingsbytet kom till stånd, för det blev en ny koppling. Har inte kört så mycket under hösten och problemen med kopplingen har inte hjälpt till kan man ju lugnt påstå. Eftersom den skulle besiktigas senast denna månaden (jan -03) kände jag att det var dags. Jag fick kontakt med en verkstad i Björnstorp mellan Dalby och Veberöd (i Skåne...) som jag har haft lite erfarenhet av sedan tidigare. Ja, min syster fick hjälp med sin gamla hundkoja en gång i tiden så jag visste att de var att lita på, dessutom var de billigast av alla alternativ.

Tillsammans med ett begagnat avgassystem lämnades bilen in precis efter årsskiftet och de kunde påbörja arbetet. De kämpade med kopplingsbytet i 6 timmar eftersom de hade stora problem med att få loss grejorna. Efter bytet konstaterades att urtrampningslagret inte var helt sönder, men det hade sett onormalt ut. i övrigt var kopplingen ok. Trots det var nog ett byte lämpligt, ett nytt byte direkt hade inte varit kul.
Samtidigt bad jag dem kontrollera så att den skulle kunna gå igenom besiktningen någorlunda och att de skulle i sådana fall åtgärda givna 2:or. Dumt att besiktiga en bil som man vet inte kommer att gå igenom.
De konstaterade att höger broms bak låg an och att den dessutom var helt slut. De rekommenderade byte av backar och cylindrar på bägge bromsar bak, och det var inte något att invända mot. Det hade SBP garanterat klagat på.
Slutligen monterade de mitt bättre begagnade avgassystem som jag tidigare inhandlat på en skrot i Falkenberg för 350 pengar, istället för att köpa ett sportauspuff för 2500!

I fredags besiktigades åket och den gick igenom prickfritt. Ingen anmärkning fick den heller och SBP-killen tyckte att den såg mycket fin ut undertill. Skönt att höra. Han hade tittat lite extra i ögonen på bilen och efteråt frågade jag varför, eftersom han inte påpekade det direkt. Han sa att halvljuset var dåligt och att det var ett vanligt problem på bilar med separata hel/halvljusinsatser. Inget direkt att oroa sig över, men helt klart värt att tänka på i framtiden.

Till sist kan jag ju bara säga att jag är glad att den klarade sig så bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.