AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
891

byte av dörrlås?

Visa användare
133
ollie
120d -2007
Hur beter man sig för att lossa låskolven på dörren till min E34??

Den kärvar och e sig inte lik och behövs nog bytas ut....men hur får man bort låset?? Måste man ta bort hela handtaget eller går det att ta ut bara kolven??

ollie...
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Du måste nog ta bort handtaget, så gjorde jag iaf. Dörrsida och även losmekanismen har jag för mig var tvungen att tas bort.

Men varför tror du att låset behöver bytas ut? Min nyckel var sliten så låset "kärvade" på grund av det, skaffade ny nyckel sedan fungerade det fint. I annat fall kan låsblecken, eller tapparna (vad man nu kallar dem) kärvat och borde gå att lossa med hjälp av lite låsolja och diverse lirkande med nyckeln.

Har låset däremot blivit utsatt för yttre våld kan det naturligtvis behöva bytas.

------------------
Always Diesel
Visa användare
133
ollie
120d -2007
ingen som har ett mer detaljerat svar?? ( inge illa menat mot ronte)
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Ingen fara, "none taken" som man säger ;) Jag har gjort ingreppet men minns inte exakt hur själva låset satt fast, var dock inga problem att lossa. Så här gjorde jag för övrigt:

Lossa dörrsidan. Du har en skruv bakom luckan på reglaget till elspeglarna (eller under "luckan" om det gäller passagerar sidan). En torx 5-6 någonting. En andra skruv sitter bakom öppningshandtaget under liten runt lock (stjärnskruv). Har du manuella hissar måste du även lossa veven som även den sitter med en torx.

Bänb försiktigt runt om dörrsidan för att lossa pluggarna (använd gärna en tejpat mejsel och bänd så nära själva pluggen som möjligt). När sedan sidan är lös så långt får du försöka lyfta den rakt upp så lossar den från fästet i handtaget och kanten upp mot rutan. När du lyft så långt (att sidan är lös) får du lirka bort vajern från öppningshantaget så kan du ta bort hela dörrsidan.

Sedan kommer du åt innandömmet. På dörrsidan sitter förhoppningsvis (om den inte ramlar veck) en plastbit som skall sättas i dörren innan du sedan trycker dit dörrsidan (den låser när du trycker dit dörrsidan), tror du ser hur det skall fungera).

För att få loss ytterhandtaget sitter det ett bleck på baksidan av handtaget som du för åt sidan (tror det var bakåt för att lossa, annars framåt, bilens körrikting avses). Du kommer åt genom ett hål på sidan av dörren (bakom litet plastskydd).

Sedan ska du kunna se hur låset sitter fast, eventuellt var det bara en skruv i dörren, försöker minnas men det sviker....

Hoppas du kan ha hjälp av detta även om jag inte beskrev det i mitt tidigare inlägg. Jag ville först ifrågasätta om du verkligen behövde lossa låset, men det verkar du ju säker på!

Lycka till :)

------------------
Always Diesel
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
för att fylla i vidare på rontes eminenta beskrivning;

Efter du har knackat låsblecket FRAMÅT och fått loss ytterhandtaget (be ngn hålla i eller tejpa handtaget eftersom det kan studsa ner längs dörren & repa) så bör du hissa upp rutan fullt och sedan montera bort "spår-stödlisten" som styr rutan rätt i dörren. Detta gör du med en torx...minns ej storlek eftersom skruvarna var helt fastrostade på min =( Mycket jobbigt att borra inuti dörren. Du KAN få loss hela handtaget med låskolv utan att ta bort listen men det tar ett par timmar extra av mycket irriterande bök och en hel hög av svordomar..plus att du troligtvis repar sönder hela handtaget. Så jag rekommenderar starkt att ta bort listen.
När det är klart kopplar du bort ev. kontakter från "handtagsklumpen" och lossar skruven som håller fast det från utsidan OBS den är skruvad med mutter på insidan så håll koll på den så du slipper leta efter den inuti dörren sedan. Det sitter även en låsring runt själv låskolven på utsidan, knacka/skruva bort den (den är gängad). Nu kan du lyfta ut hela paketet. Sedan är det bara att börja montera bort div. täckplåtar och plastdetaljer och slutligen knacka ut en liten sprint som håller låskolven. Var försiktig när du drar ut kolven så du inte tappar "låsryttarna" och åker på att trixa ihop dem sedan igen. Men skall du byta hela låskolven så kvittar det iofs. Men jag rekommenderar att du tar ur kolven (försiktigt) och fettar in både kolv och hållare riktigt rejält, monterar ihop dem såpass att du kan sitta och vrida med nyckeln fram&tillbaka och se om det hjälper först.

hmm...jag tror att jag fick med allt. Iallafall det jag minns ifrån min omkodning av båda låsen. (eftersom banditer med skruvmejslar försökte sno den)

Lycka till
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hur fan stavas "rekom(m)endera" egentligen? Ett el två "m"?

Ähh.. jag går och röker istället.
Visa användare
133
ollie
120d -2007
Tack!

Nu är låskolven borta.....

/ Ollie
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.