AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
527

Turbo M3 E30?

TR
73
TRY ME
M3 -88 Turbo
Undrar lite hur mycket motorn klarar utan nagra modifieringar? Har hort att det ska ga att ladda 0,4 och fa ut runt 260hk utan att behova rora motorn. Hade tankt ett t28 aggregat. Nagon som vet eller kanske gjort detta?

Tacksam for svar,

Christopher
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Tjena killen! Tillbaka i staterna nu hörde jag. Synd att det inte blev någon åktur i RS4:an, kan väl inte säga att jag gjort mig speciellt hörd i somras men, men... Försöker förresten som bäst sälja 540:n, den kostar just nu lite för mycket.
Apropå din fråga så träffade jag bröderna Kascha igår om de nämnde dina planer och så såg jag ditt inlägg och kom och tänka på att det är en kille som monterat kompressor på sin M3:a. Han ha en hemsida www.bmwmpower.nu kolla där! Siktar du inte högre än mämnda effekt så är min gissning att det "bara" är att bulta på, men kom ihåg att mycket brukar vilja ha mer!!

RAWLAW

V8:a bruksbil
Rad4:a i hobbybilen
Where did I go wrong?...
gu
9
gucke
325i(Alpina 3.5) -89
Har du fått nån rätsida på det här turbo bygget än då?
Som chefsmekaniker borde du väl ha "lite" som sitter i ryggraden några gissningar??
Skulle behöva ditt oumbärliga hjälp i garaget med Alpinan, nu står den utan tank kardan avgassytem i garaget (igen)?

RafkoM3
Try me:
Med ett t28 borde du kunna ladda 0.4 utan att sänka på kompressionen, men det är nog i gränsfall.
En M3 E30 har ju 10,5:1 i komp så det är inte sååå bra att överladda utan modifieringar.
Men om du öser på med MASSA bränsle så klarar du nog dig utan spikningar, men mappa MÅSTE du klart göra.

/M3 E30(TIC)
Länk
TR
73
TRY ME
M3 -88 Turbo
Rawlaw: Kanner den killen, men det ar inte vad jag vill gora. om det ska bli nat sa blir det turbo. vi hors nasta sommar.

Gucke: Du ser, sa fort jag drar sa gar allt at pipan. Ni vet vad kravet ar, ute pa gatan tills maj.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej på er!

Om man inte bryr sig om att sänka kompet i motorn. sedan bygger i ordning ett grenrör, använder separat westgate, en bra turbo och en effektiv IC.
Men framför allt kör med ett riktigt sprut typ: Autronic SMC/SM2 eller liknande.

Vad kan man då plocka ur för effekt med den kombinationen?? Någon som har ett humm?

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Nej men hepp hepp............

Bonje vad är det för samling bokstäver som trillar från dina fingrar??? Kanske dags att tvätta munnen med tvål......... För inte skulle väl DU!!??!?!? Våldföra dig på en stackars slutkörd 2,3l 4cylindrig stackars maskin????????

Jaja i det lugnaste vatten simmar de största belugorna (fritt översatt, fulaste fiskar) eller hur lyder det gamla Tjetjenska välspråket..?? Eller var det möjligen valvåget??

Ehh........... hmm,??

åter till (o)ordningen............ Skulle tippa på att kanske en 400 ponnysar eller en 350 araber är fullt möjligt.........

Ouups, då kanske inte min Alpina blir den mest blårykande bimmern nästa år då!!! Hmm, vad ska jag ta mig till???? Ett raggarknep kanske med oljeinsprutning i grenröret för att överträffa Bonjes L hmm, "Lytzen" dimma...........

//Jesper
Grusse
Rafko, Vad bytte du för prylar i din motor när du konverterade? Endast Kolvar och stakar eller mer prylar? Hur beter motorn sig vid normal statskörning, lätt/svårkörd? Om man ser till Jakans bil så verkar den grymt svårkörd, och det vill man ju inte ha om man använder bilen till vardags. Men han plockar ju ut en hel del ur sin motor, därför så skulle det vara kul att veta hur hur din bil beter sig för jag antar att du inte har lika extrem maskin som Jakan?
RafkoM3
Grusse:
Hmm, endast stakar och kolvar är inte så lite ändå :)
Man kan köra med orginal saker oxo...nästan...

Men jag har bytt det mesta...Här har vi en lista:
- Oringat block
- stressborrat och honat
- balancerad underdel
- JE custom made kolvar(lågkomp)
- Hprofil custom made titanstakar(verdityp)
- total seal kolvringar
- ARP bultar
- Evo3 lager
- Lotec portning av toppen
- Köhler styrningar och mirafräst säten till de nya ventilerna
- Lotec omslipade kammar
- Portat spjällhus
- Sachs förstärkta koppling
- Lotec plenumkammare
- Lotec Intercooler
- Turbogrenrör av pulstyp a la BMWANDREAS
- Custom made dumpventil
- evo3 tändkablar och tändförstärkare
- BSE fuel&ignition management system
- osv osv.... mera som jag ej orkar förklara :)

Bilen beter sig som en vanlig sugmotor till vardags...
Tycker den är exakt som innan, förutom ett jävla drag vid gaspådrag---> Har ett hyfsat litet turboagg så jag ska ha laddtryck tidigt och direkt när jag trycker på gasen.
Har ett störra som ligger och väntar ;)

Men jag tror inte jakans är svårkörd då han kan ställa allt själv med laddtryck osv...

Det är det som är bra med turbokonvertering---> bilen uppför sig bra i alla varvtal. Trimmar du med sugmotor kan du ha jobbigt vid låga varvtal då du har jävla mycket effekt efter 4500 varv, men innan dess så är den seg.

/M3 E30(TIC)
Länk
Grusse
Hmm... Man får väl ta och fundera och räkna lite på vad allt skulle kosta för jag vill hålla kostnaderna nere så gott det går. Jag är ju inte ute efter att bygga någon monstermaskin, utan kanske kring 300hk. Så jag vet inte om det stämmer som Jesper sa att det "kanske" skulle kunna gå att kräma ur 300+hk utan att sänka kompet? Det skulle issåfall hålla nere kostnaderna bra mycket, då man slipper byta kolvar stakar + en massa mer prylar som tillkommer när man river isär motorn.
RafkoM3
Maila mig.
jag har nog lösningen....på dina problem ;)

/M3 E30(TIC)
Länk
Grusse
Okej, du har mail
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp............

Grusse.........................

Ring mig........................ Om det känns aktuellt....... Något tips kan du kanske få.........

070/7534193

Mvh Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.