AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.126

Blanda fabrikat resp viskositet på olja? 325i E46 -02

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Har börjat få gul oljelampa efter körning och det är ungefär mitt i service itnervallet så det är dax att fylla på olja. I bilen finns Castrol Edge (tror den är 0W-40 men det strå bara 0w på kvittot) ihällt på BMWverkstad. Vet att BMW numera gått över till Shell.

Frun som upptäckte gula lampan åkte till en välrenomerad fristående verkstad (automek) och har köpt hem en liter LiquidMolly som också är helsyntet och 5W-40 och klassad BMW LL-04.

Är det någon fara att blanda olja med samma klassning från olika fabrikanter.
Såvitt jag begriper är båda oljan från Castrol och liquidMolly helsyntet och båda klassade BMW LL-04. Så långt allt lika - men är det dumt att blanda viskositetsklasser (0W-40 och 5W-40) eller blir det bara utspätt till 2,5W-40 (om vi haft lika delar av de två - nu blir det väl snarare 0,5W-40 om man ska räkna på att jag tillför 1 liter 5W till cirka 5liter 5W-olja).

Kan det finnas några additiv eller annat som inte mår bra av att blandas?

Jag har läst långa oljetråden här (dvs sökt här på forumet):
Länk
men hittar inte uttryckligen svar på min fråga om att blanda olika fabrikat eller viskositeter.

Motorn används året runt och körs inte våldsamt hårt - det är ju familjebilen så mest kortsträcka i stan, lite halvdistans (12 mil till farmor&farfar) och enstaka långturer till fjällen ToR.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Oljor är blandningsbara, inga problem för din del med de oljorna du skriver om.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite förenklat kan man säga att du hamnar mellan de två viskositetsklasserna när du blandar oljor med olika SAE-klassningarn - beroende på hur stor inblandning och oljornas viskositeter (inom klassningarna kan de ju ligga närmare åt endera klassen - 0W40 som kan ligga nära att klassas som 5W30).

Men kort: De är fullt blandbara!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Stort tack för lugnande besked och då jag ser Johan B svara lugnande så känns det lugnt - har läst dina inlägg tidigare och det verkar som du vet det mesta som är värt att veta om oljor.

Ska ut och fylla på nu, med lugn i sinnet!

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan ju som tack för hjälpen bidra med en liten oljeskola jag fann då jag sökte (notera att det är en smörmedelsproducent bakom men den verkar generell och trovärdig ändå:
Länk

Olje skola var det alltså. ..håll till godo...
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.