|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag och min sambo funderar att skilja henne från en golf IV TDI (lb) och få henne till BMW med. Hon kör 17-20 mil om dagen och golfen ligger som bäst på 0,58 till 0,64 l/milen vilket är ok men mycket med tanke på vad det är för nått att åka i. Jag har bara haft 530dat e39 2002 och 330dat e46 i diesel, spjällen är ett problem och automatlådorn är väl tur?!? om de håller? Spjällen är lite jobb att tabort och det känns värt de, tappade två på e39an och e46 var dem demonterade. Vad jag har läst är e39 en bättre byggd bil än e60 men börjar bli gammal, vilket inte stör oss mer än skatten. Den skall ändå lb reggae då vi är två och en massa hundar. Så.. Vad skulle ni köp? Hon gillar automat men jag orkar fan inte med ett ras, räcker det med en 520/525 eller skall man slå till på en 530? 530 är ju onekligen billiga i inköp. Men jag åkte som lägst på 0,74 med min, 0,68 med 330.. 0,5 liter är önskvärt och hon kör inte räser, vilket får mig att tänka mer på en 525 än en 530..? Ge mig lite för/nackdelar? Bilen skall rulla och ac skall funka, de plus gå billigt och ge mig helger till att inte ligga under en bil :) Shoot 96% enligt läkarn... | |
|
Inte ett direkt tips men jag pendlar ca 8-10mil per dag med min E61 530D Aut 2007 och jag snittar på 078-080l per mil. Då kör jag inte det minsta eco när jag kör i stan och nästan uteslutande på cruisecontrol vid motorväg. Tror en vettig siffra ligger runt 073-075l landsväg och ca 1,1-2 i stan beroende på hur tungfotad du är. Men den är kul att köra! |
|
|
Om du inte måste ha en kombi har jag en M525da-08 utan swirlflaps. (3.0 motor) som gått 18000 mil. Bytt olja var 1000 mil sedan 9000 mil. Drar i laglig hastighet 0,51 landsväg. (Testade i tisdags då jag åkte till Lund tur o retur 37 mil) ska nu säljas då jag beställt en ny....... Mvh Jonas B |
|
|
Ska tilläggas att det var ett " mission" att åka så stilla/farthållare. Normalt drar den ca 0,62 med mina 6 mil tur o retur jobbet mycket olika körning. Mvh Jonas B |
|
|
Bes idag med blankt papper. Mvh Jonas. |
|
|
Lite reflektioner, eftersom ni skall ersätta en Golf, så går det kanske med 3-serien också? En tidig E91 325d Touring med automat är väl ett väldigt säkert kort. Den har inte swirlflaps och den har ZF automat. Enda som kan oroa är väl partikelfilter. Byt olja/filter på lådan om det inte är gjort. Drar med automat ca 0,65. Kanske är detta för dyrt alternativ. En E61 har bättre komfort men alltid problem med kabelbrott i bakluckan. Tidiga varianter även kompressorn till luftfjädringen och automatarna med momentomvandlaren. Eldragen också ett stort bekymmer. Jag har själv en E61 08 och är nöjd, men avråder dig! En sen E46 325D Touring kan vara ett alternativ. Har haft en 330 XDA 2002 där GM automatlådan började krångla vid 25000 mil. Vet inte vilken låda som sitter i sena E46. men är det GM hade jag valt manuell. Har även innan dess haft en E39 525D Touring med manuell låda. Hade inga bekymmer med denna förutom att jag tyckte den var dålig i snö eftersom jag bor på landet i Skåne. Jag har kört Saab och kör fortfarande Passat och saknade framhjulsdriften. Därför bytte jag först till 330XDA och kör nu 530XDA. MVH Lansman45 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.