|
|
|
|---|---|
|
Jag fick en liten idé, men måste veta om det är någon idé att genomföra den öht.. Armstödet bak på E28an, jag skulle kunna tänka mig att byta ut den mot en baslåda, det skulle alltså bli en ganska liten låda som dessutom går att använda som armstöd. Jag har aldrig varit ute efter stor baslåda i bilen utan bara något som lyfter basen lite i kupén, skulle detta kunna funka? Kom gärna med tips och idéer! | |
|
Hallå! Din tanke har funnits i mitt huvud också. Jag har även haft tankar om att bygga om hanskfacket till baslåda. Problemet med bas i E28:an är ju att det inte finns några öppningar där man kan få in ljudet från bagaget, så att ha basen inne i kupén är ju en bra idé. Armstödet är ju ganska smalt, men nåt borde väl gå att bygga. Kul att man inte är ensam om tanken!!! MVH Niklas - Uppvuxen på E28 - ICQ: 85989541 |
|
markus00 |
Låter som ett väldigt intressant förslag. Dokumentera och ta gärna bilder under bygget vore kul att se. //Markus <----------------------------- Min bil: Länk |
|
Ja det är alltid trevligt när man är fler som haft samma idé. Blir till att mäta lite och fundera mera imorrn! |
|
|
Hur många liter kommer ni upp till? |
|
|
Jag räknade och fick fram 10.7 liter, men då har jag gjort en rektangulär låda som ej är romb-formad, vilket armstödet är. 2 stycken trianglar (allt sett från sidan av armstödet) är alltså utelämnade. Har inte måtten med mig just nu men vet att 10.7 liter stämmer. Frågan är vad för element man ska tänka sig, jag skulle kunna tro att man kan få in 2 stycken 6"-basar, men vad ska man ha för modell? Amega ska ju vara känt för att spela i små lådor men då är man ju uppe i 8" vad jag förstått (Länk kolla prislistan).. Tips tips tips! |
|
|
Någon som har en bra beskrivning på hur man lossar mittarmstödet i baksätet? Jag fick aldrig loss mitt!! MVH Niklas - Uppvuxen på E28 - ICQ: 85989541 |
|
|
Aha, så det är helt tätt in till bagaget? Jag har inte undersökt det än....jag hade planer på att lägga mitt Bazooka-rör där men då är det kanske inte så lönt? |
|
|
jag hållet på att bygga ett bas-rör som jag ska ha där istället. 8" 45 cm långt och lite ståpning på till armen. |
|
|
nisse: det räckte inte att lossa insex-skruvarna + tygstycket som täcker hålet efter armstödet? wath: ja det lär vara helt tätt, då man har en plåt som sitter vid bagageutrymmet.. likadan plåt består hatthyllan av. johan: blir ett bygge som ej går att fälla upp eller? |
|
|
Jag lossade insex-skruvarna, och tyget, men jag kanske inte tog i tillräckligt?? Det känns som den sitter fast på något mer ställe. Men det är väl inte det stora problemet, det är väl värre att bygga lådan snyggt och klämma i högtalaren! Vad för högtalare hade du tänkt använda`?? MVH Niklas - Uppvuxen på E28 - ICQ: 85989541 |
|
| Själv har jag inte hittat högtalaren som skall sitta i armstödet.. men jag tänker mig eventuellt 2 stycken 6".. | |
|
För att få in basen i min e28 plockade jag fram vinkelslipen o sågade upp ett håll ifrån kofferten in till armstödet.... eftersom där sitter en lös skinbit som täcker det hela så syns det inte..... men OJ sicken jävla skillnad!! Vänd Basen "basarna" mot ryggstödet.... jag kör med en helt vanlig Mds fanatic 10:a o ett simpelt mds steg.... o de dunkar fullt tillräkligt..... förut så kände man bara dunket i golvet...... men nu så! ett hett tips som jag rekomenderar er andra till! Skulle däremot va tacksam för ett förslag på hur man snyggar till dom fula kanterna i kofferten efter vinkelslipen : ) VARNING: ha en sprayflaska med vatten till hands om ni använde vinkelslipen.... då de finns en hel del stoppning innanför som gärna vill brinna : ) akta även bränsleledningen.... kolla efter så den inte läcker.... synd att spränga en sådan fin bil.... TAR INTE PÅ MIG ANSVARET FÖR NÅGRA BRÄNDER!!! : ) |
|
|
-marcusbj: Amegas "vanliga" 6,5", dvs den som används i deras kit, rockar på som tusan. Har själv hört en bil med dubbla framsystem (2st 6.5" Amega Gold kit) där man var tvungen att göra ett A~B test för att höra om baslådan var inkopplad eller inte. Nu var det iofs i en bil som sedan gick o vann den svenska bilstereofinalen, men ändå :-)... Det jag ville ha sagt var att Amegas 6,5" kan säkerligen användas som bas. Skulle Amega högt vara för "djup" för att få plats, så finns det märken som tillverkar "tunna" högt, ex Macrom, Infinity osv. Dessa högt kanske inte rockar lika bra som Amega, men d erbjuder definitivt mer bas än original. Mitt personliga tips är dock att du gör som Tobbelito, för det finns ingen 6,5" som kan ersätta en bra baslåda. O dagens basar behöver inga jättelådor att jobba i heller... Mvh Rutger |
|
mag |
Den här basen trivs bra i en 10-12l sluten låda med en Linkwitzlänk så går den ner till 25Hz. Länk sammköp ordnas ibland på www.diyforum.net //Magnus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.