AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.561

Angående avställning av ny bil

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du bara kört 150 mil vid avställningen är det tveksamt om jag skulle bytt oljan i alla fall...

Skall du ta fram den till våren anser jag det direkt kontraproduktivt att "varmköra" under avställningen pga. bränsleutspädnings- och kondensproblematiken i oljan och motorn.

Jag skulle pumpa upp däcken lite hårdare än normalt - typ 3 bar, tankat fullt (inklusive en liter E85 eller en flaska K-sprit för att minska problemet med kondensutfällning i tanken/bensinen. Underhållsladdning med C-tek eller liknande "smart" laddare.
Lite enris under bilen för att hålla möss och råttor borta om sådan problematik kan befaras. En torrboll eller motsvarande på golvet i bilen kan också vara bra om det är fuktig miljö. (glöm inte titta till den och tömma vid behov bara!)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sätter du max kyla med knappen för det tas ingen värme från motorn nej. Eller om man ställer temp på lägsta möjliga. I alla andra inställningar tas värme från motorn (om dub inte har typ 23 grader i garaget) eftersom ACn kyler till runt 0C och sedan värmer till lämplig lufttemp.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
em
906
em3
M3 cab -03
Jag inser att jag kanske kommer att revidera tidigare tips om att motionera systemen, ett stort tack för de mycket välunderbyggda argumenten som främst Johan B och marin849 har kommit med!!!

em3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.