AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.559

Angående avställning av ny bil

Sida 1 av 2
Tjena!

Jag ska hämta ut min nya BMW i dag och funderar på att ställa av den i typ november.

Mina avställningsrutiner har alltid varit, ny olja,ut med batteriet etc, dock känns det lite onödigt att hiva i ny olja i en ny bil som kanske har rullat 100 mil vid avställningstillfället.

Vad är era spontana tankar? Är jag dumsnål?

Hälsar

David
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle inte byta olja efter 100 mil, men varmkör gärna bilen ordentligt innan du ställer av den.
Moderna bilar tycker inte om att bli strömlösa, så jag skulle låta batteriet sitta kvar och sedan underhållsladde det regelbundet.
Ställa av en ny bil? Låter som att du borde ha väntat med beställningen :)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
rekommenderar - underhållsladdning typ CTEK
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Varför inte köra in den först, dvs 150 mil, sen byta olja och därefter ställa av? (jag gjorde ett oljebyte efter inkörning, FYI)
Skit i att byta olja, det är verkligen overkill med tanke på kvaliteten på dagens oljor - det bör räcka med att koppla in en C-tek och låta den stå. Det som lär hända är att däcken får ståplattor vilket ger vibrationer i ratten men det brukar försvinna efter några km.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för bil?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Det första oljebyte är inte pga att den blivit dålig, se det snarare som en tarmsköljning - rensa systemet på skit som ev. kan finnas kvar efter bearbetning.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Tveksam till oljebyte. C-Tech laddare på.

E
em
906
em3
M3 cab -03
Håller kanske lite med Vitoco, när november närmar sig, har du startat inkörningen ( som på många biltyper ligger på flertal hundra mil för motorn).

Mer intressant är, hur länge ska den vara avställd??

Det bästa är, enligt min erfarenhet, att vid ett flertal månaders avställning, starta och varmköra, lägga i växlar, bromsa, typ var tredje vecka, om man har den möjligheten. Varmköra, innebär att OLJAN når drifttemp., vilket inte är samma sak som att vattnet når den! Lägg på c:a 50 % tid från att vattnet nått temp. vid tomgång/småkörning i garage eller på uppställningsplats, då ventilerar oljesumpen det mesta av vattenångorna som bildas, och motorn kan få vila igen.

OBS! Det beror mycket på, vid vilken temperatur vilan finns i! I varmgarage, finns inga problem med denna procedur, men vid vinterstart, och vid stopp i vintern, kommer en del vatten att samlas i oljan ( kondens..). Det är normalt inget större problem, om cykeln upprepas efter tre veckor ( typ..).

Förmodligen händer inte heller så mycket om allt står passivt i ett par månader, men om det gäller längre perioder, är det nog bra att motionera systemen ( bromsar, gärna också ac, om temp är högre än +6 i förvaringen).

em3

Tjena!

Tack för alla svar! Hämtade precis ut mitt hjärta- 340i m-sport i glaciärsilver.
em
906
em3
M3 cab -03
Stort grattis!!! Läste att det var en rak 6:a på 3.0, liknande m-modellen! Om det stämmer, har du en härlig maskin, som du ser i profilen har jag en 3.2-m av lite äldre årgång.

em3
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Fiiiiiint, grattis och mycket nöje!!

em3: intressant, det låter vettigt men hur menar du att han ska varmköra den när den är avställd, stillastående?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att varmköra bilen stillastående genererar mest vatten och bensin i oljan anser jag. Du får sitta där ett bra tag och hålla 3000rpm om du vill få upp oljetempen ordentligt så att föroreningarna förångas och försvinner från oljan. em3, vattnet blir ju varmt långt före oljan? Speciellt om man bara tomvarvar? Sedan när oljan blivit helt varm skall motorn vara igång så att alla lättlfyktiga ämnen hinner dunsta och försvinna från oljan vilket i sin tur tar tid. Skulle aldrig starta upp var tredje vecka och lägga i växlar etc om bilen bara ska stå över vintern. Ingenting hinner ju hända på så kort tid, ännu mindre på en ny bil!

Gör en utflykt med bilen (långkörning) och när du kommer hem tvätta den och parkera i garaget med en C-tek ansluten, utan oljebyte. Höj lufttrycket i däcken och rulla den lite fram o tillbaka då o då för däckens skull men starta inte om du inte tänker köra den ordentligt varm.

Ta ut den på våren o kör den som den skall köras, byt oljan när den gått 100-200 mil. Så skulle jag gjort. År 2 o framåt kör den varm o byt olja vid framtagningen varje vår.

Härligt med en 340i men fy fasen för "340" som beteckning! :)
ma
7.450
marin849
Jo, iofs, jag skulle starta upp den och sitta och tomvarva lite under vinteruppehållet, men det skulle enbart vara för min egen skull. :)
em
906
em3
M3 cab -03
Förlåt, alla har kanske inte en garageuppfart på tomten.....eller bor så "avsides", att inte många blåljus syns i närheten... :) :O

Det blir ju mest tomgång, men några gasningar också, när den börjar bli varm, samt ett rullande fram o tillbaka på uppfarten för mig.

Jag har ingen "vetenskaplig" grund för denna metod, men upplever intuitivt att det är ett sätt att hantera en 4-5 månaders avställning ( känner några som gör på liknande sätt). Det brukar ta en 15-20 minuter.

Jag tar gärna synpunkter/tips om detta är bra/dåligt/onödigt etc.

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Då skrev vi ganska samtidigt, marin849. Jag gör precis som du på sista höstresan, och även vid uppstarten på våren. Uppstartningarna under avställningen är ju inte till någon större nytta för motorn, snarare tvärt om kanske, men för alla andra system, låda, bromsar, ac m.fl., kan det kanske vara en fördel?

Men igen, jag är inte säker, finns det någon som är det, eller vet mer?

em3
ma
7.450
marin849
Tomgång tills sen är halvvarm och sedan varvning är ju ännu värre!
På tomgång genereras oerhört lite värme vilket gör att bränsleberikningen pågår längee, vilket skickar ner mer bös i oljan, vilket kräver längre tid med varm olja för att försvinna osv osv. Allt detta sker med lägsta möjliga oljetryck i motorn (tomgång!).
Har man dessutom klimatanläggningen på rånar man verkligen motorn på det lilla (tomgång...) värmeöverskott den hade behövt för att värma sig själv.
Kan inte se något som helst positivt med detta förfarande, och inte för katalysatorerna heller.
Nej, usch o fy för varmkörning på tomgång.

Starta och kör iväg med normalt körsätt är mitt tips som jag själv följer även den kallaste vinter. Skrapar rutor o sopar först, startar o kör iväg. Eftersom det sannolikt är halt då sladdar jag ut från parkeringen med måttlig motorbelastning och dår snabbt värme. ;)

Som sagt, vill man varmköra stillastående, starta och håll 1500rpm, öka till 2000 och håll det så. Sätt på alla elförbrukare för att öka belastningen (stjärtvärme, elruta). Stäng av klimatanläggningen /varmluften.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ma
7.450
marin849
Kom på en sak. AC-kompressorn och systemet mår bra av att startas och pumpa runt gasen och oljan! Kräver varmgarage.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
em
906
em3
M3 cab -03
Tack Martin, jag kanske inte har berättat i detalj hur jag gör, men det är tacksamt att du ger detaljerade och förklarande beskrivningar! Jag håller helt med om att bara tomgång är värdelös, man bör ha så mycket belastning som möjligt, såklart bäst att köra.

Det jag inte förstod var körningen av ac, som jag ställer på max kyla. På vilket sätt stjäl man värme då, men det är ju detaljer i hela resonemanget.

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, det krävs varm-förvaring, under ungefär +6 kopplar inte kompressorn i ac'n in. det är ganska känt att packningar i köldmediakretsen kan torka vid lång tid mellan drift. Det är ett bra tips till alla som även kör bilen på vintertid: om/när du befinner dig i bilen och temperaturen är över +6 grader C, ställ tempen på max kyla, och ac'n får jobba :)

em3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.