AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.889

stereo/navi samt telefon döda

au
362
audidriver
540iAT -97
Hej!
Har köpt en E39 540iAT -97 där stereon tv´n och telefonen är döda. Jag skulle behöva lite hjälp med var jag ska börja felsöka. Jag har kollat säkringarna vid batteriet, alla är hela. jag lossade och drog ut stereo/navipanelen för att se om kontakten lossat, men det ser helt ut. någon som varit med om liknande där både stereo/navi och telefon är helt döda? Vad kan vara orsaken?
Hej,

Helt döda och mörka eller upplysta men inte fungerande?

I det första allet kan man tänka sig att någon föregående ägare haft problem med tjuvström från dessa enheter och kopplat bort dem, i första hand genom att ta bort säkringar. Har du kolla alla? Jag kan inte E39, men jag antar att du säkringar på fler ställen än i bagaget (där väl batteriet sitter?). Motorrummet och i eller under handskfacket, t ex. Enheterna får ström via två eller flera säkringar, skulle jag tro.

Har du kvar bilens instruktionsbok? Där står info. Om du inte har boken, kanske du kan hitta den i pdf-version på nätet.

Kollade för min bildnings skull lite bilder, men jag blir inte klar över vilken E39 som avses. Men kanske denna hjälper? Länk

Om du får fram att alla säkringar är hela, återstår det för dig att kolla så att strömmatningen verkligen fungerar före och efter säkringarna ända fram till förbrukarna.

Visar det sig att du har ström fram, börjar det bli riktigt jobbigt, men det tar vi då.

/Lennart
Be
9
Bergengren
535dXA Touring -13
118dA -13
Finns säkringspanel i handskfacket.
au
362
audidriver
540iAT -97
problemet löst!
Det var en 30A säkring som sitter lite nedanför resten av säkringarna ovanför batteriet, den styr radion navin och värmen till bakrutan. jag borde ha anat det eftersom säkringen låg i askkoppen när jag köpte bilen.

säkringen är urplockad av en anledning givetvis, och jag ska mäta så att den inte drar tjuvström.

tack för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.