AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.722

Anliggande bromsar 750-91

ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Ibland ligger bromsarna på,efter en stund hörs ett knäpp på vänstersidan och bilen rullar lättare det återkommer nästa gång jag bromsar. Bilen ifråga har stått ca 2år innan jag köpte den,har hydraulsystemet med bomb. Inga problem vid besiktningen och det är bara ibland som det är så. Huvudcylindern?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ligger alla fyra bromsarna åt samtidigt och försvinner det på alla fyra bromsarna samtidigt?

Om det bara är ett bromsok är det mer troligt med kärvande bromsok (rostig kolv, kärvande glidpinnar, kärvande spår för bromsbeläggen).
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Är nog bägge sidor fram.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle kolla upp och verifiera det först (om det är en eller båda sidor fram som ligger an). Det påverkar ganska rejält var/hur man går vidare med felsökningen.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Grejen är att bara är ibland.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Försök fånga felet in the middle of the act så att säga. När du känner att det är tillbaka så försöka bromsa lite eller ta en väg där det är väldigt lite inbromsningar. Gå sedan ut och känn på fälgarna och se om du kan känna någon skillnad om de är olika varma. Är båda lika kalla? Är en av dem mycket varmare än den andra? Är båda mycket varma? Bromsar man väldigt lite tex kör på en 70-väg utan några hinder en stund och sedan stannar försiktigt så ska man utan problem kunna känna på bromsskivorna med en handske och det ska inte kännas varmt.

Om ovanstående inte lyckas så tvätta rent framfälgarna. Kör som vanligt och notera om någon av framfälgarna har mer bromsdamm än den andra.

Om du även misstänker bakbromsarna, så ta med bakhjulen i ovanstående procedurer också. Det är lämpligt att i detta stadie inte utesluta något utan ta med bakhjulen i den felsökning i nuläget eftersom du inte är säker. Felsökning går ju faktiskt ut på att ta reda på så många lämpliga saker som möjligt med 100% confidence.

Använde detta när jag felsökte en Mercedes C-klass, fast det började med att felet yttrade som lite märkliga vibrationer eller mer "mothugg" som verkade komma från höger fram - men bara ibland. Blev väldigt misstänksam när jag tittade och såg att höger fram hade mycket mer bromsdamm än vänster fram. Kände på höger fram, jepp var mycket varmare än vänster fram. Kollade på beläggen på höger fram, jepp ett av beläggen var i princip nedslitet medans det andra hade halva kvar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@STENFELT: Har du kommit närmare lösning på mysteriet? Är det verkligen båda fram som ligger an eller bara ett av hjulen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.