AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.952

Var brukar tankläckaget sitta? 740i 1998

by
66
byggslusk
Den optimala sportbilen, FIAT 600D -68.
BMW 740iA -98
Den gamla följetongen om tankarna igen. ;-)
Skulle flytta på bilen i våras, hade kört ner den till ångnivå innan jag ställde undan den, hade nu beväpnat mig med 15 liter bensin i tre dunkar. När jag hällde i dom började det droppa, kunde inte komma åt att se ordentligt var läckaget finns. Känns mysko att hälla 15 liter i en tank som rymmer 95 liter och det börjar droppa, läckagen brukar väl finnas ovanpå tanken på e38?

När jag ställde undan bilen i höstas såg jag att påfyllningsslangen är dålig, kan det vara därifrån det kom? Men jag ska ändå ta ner avgassystemet för att byta kattarna (bilen har börjat bluddra som nåt amerikanskt, jag åker tyskt och då ska det låta tyskt), och när jag ändå gör det så åker kardanen ner för ny hardyskiva och ett nytt centrallager. Tar ned tanken också för att göra rent och rostskydda, pulverlack + massa på utsidan, tanksealer på insidan.

Men för planeringen så är det bra att veta vad som kan bli aktuellt, bor 15 mil från bilen och får göra jobbet på långhelger som jag sparat semester för. Måste i god tid hitta nån firma som lagar tanken med garanti så att den är klar till våren.

Så tanken åker ner, finns det någon avtappningsmöjlighet? Hur brukar ni göra för att ånga ur tanken? Den har stått hela sommaren med vad jag antar är tom tank. Sen har jag hört om en avluftningsventil som brukar kunna orsaka skadligt undertryck i tanken. Vart hittar jag den och är det något som man kan fixa eller ska man helt enkelt byta ut den kanske för att köra hängslen och svångrem.

Bilen får hellre stå en sommar till än att jag gör halvdana insatser som kommer att ge problem på längre sikt, yrkesskada.
Hej,

En ny tank hos bmw kostar väl idag 8-9k, hos någon firma i Enköping(?) lite mindre.

Typiska rostskador hittar man ovanför tankens skarv vid sidoupphängningarnas bultar där gärna smuts samlas. Men tanken bör åtminsone vara nästan halv för att en sådan läcka skall ge sig till känna.

Däremot ger en felaktig luftningsventil (bakom vänster bakhjul) lätt flexningssprickor i tankbotten. Och då läcker det naturligtvis direkt, eller åtminstone när du startar motorn, så att bensin förs över till den andra tankhalvan.

En murken påfyllningsslang lär du ju hitta direkt.

Jag har gått genom denna operation (ett par gånger t o m) men jag minns faktiskt inte hur jag tömde tanken. Tror att jag körde ned nivån så långt jag vågade och sedan lyfte ned tanken med resterande bensin i.
Man antagligen enklast tömma den via påfyllninsröret. Det sitter visserligen en klaff i vägen - mot bensinslangare? - men den går så vitt jag minns att peta undan. Tar du sedan bort pumpen på höger sida och mätarmaturen på vänster, kan tanken lätt vädras ur på rester.
Men har du rostskador, tvivlar jag på att någon vill laga med garanti.

Luftningsventilen har jag aldrig behövt ägna mig åt, så där är jag tom.

/Lennart
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Luftningsventilen som ger upphov till växlande över/undertryck i tanken sitter i motorutrymmet Länk Kolkanistern som också kan bidra till samma problem sitter dock i bak. Ett självupplevt problem för några år sedan.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
PJ har såklart rätt. De där tickande små sakerna vid servobehållaren/oljefiltret, ungefär. Och kanistern där bak. Ber om ursäkt!

/Lennart

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Dåliga punkter på tanken är vid höger och vänster fäste där tanken är skruvad. alltså INTE banden.
Ett annat är den typiska utmattningssprickan mitt under någon av tankhalvorna.

En läckande tank KAN plastas med mycket bra resultat om man använder Vinylester.
Vinylester brukar man kunna få köpa av dem som plaster bensincisterner på bensinstationerna.

Polyester eller vanlig plast håller inte. Vinylester ger dock en permanent lagning.

Mvh
Skalman
by
66
byggslusk
Den optimala sportbilen, FIAT 600D -68.
BMW 740iA -98
Tack så mycket för era svar! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.