|
|
|
|---|---|
|
Lite klantigt men igår tappade jag en av bilnycklarna på en hundpromenad nära hemmet. HAr skrivit lite lappar och hängt det lite runt om kanske nån hederlig person hittade det och kommer att ringa. Men under tiden känns det lite osäkert att ha bilen på gatan. Jag undrar vilka alternativ jag har? Går det koda om bilen så att den bortappade nyckeln inte funkar längre ? går det och vad kostart sånt i så fall? Finns andra alternativ? Jag kommer ju oxå att behöva en ny nyckel. Hörde att detta är rätt dyrt. Brukar sånt ingå i försäkring om man har "drulle"? | |
|
1: Initiera om samtliga fjärrlås nycklar 2: Åk till BMW eller annan kunnig verkstad o plocka bort den tappade nyckeln från "bilen dator" |
|
| Hej Davve, vad betyder 'initiera om' i sammanhanget? | |
|
Jag ringde BMW, när jag några timmar trodde att samma sak hänt mig tidigare i år ( men nyckeln var inte borta, visade det sig). Du kan koda om låset och "få" en ny nyckel på BMW, har för mig dom prata om en 1800 eller så..... em3 |
|
|
Initiera avser att nyckeln kommer INTE öppna bilen genom att låsa upp den med fjärren, det försvårar ju en del då det inte blir lika lätt att hitta bilen. Dessutom stängs larmet av när man öppnar med fjärren, vrider man på nyckeln så har jag för mig att larmet går? "Plocka bort" nyckeln avser att nyckeln plockas bort från "Immobilizern", dvs mn kan vrida om tändningslåset men det händer inget då bilen känner att nyckeln INTE är OK. |
|
| Till E36 kostade en ny nyckel ca 2000 år 2013. Att programmera in nyckeln kostar olika beronde på vilken BMW ÅF man vänder sig till. Solna ville ha typ 1500, Nyköping tog 650...Svårt val :) | |
|
Om det ingår i din försäkring kan bara ditt försäkringsbolag svara på. Ett tips är att skaffa OK-Q8 back-up försäkring, kostar 70 kr i månaden och täcker nyckelförlust utan självrisk, dessutom får du upp till 1500 kr i självriskeliminering på glasmomentet och en massa andra bra fördelar, bärgning, självriskrabatt på din vagnskadedel om du har en nyare bil med vagnskadegaranti mm. Och nej, jag jobbar inte på folksam som står bakom denna tilläggsförsäkring som går att teckna på alla bilar oavsett var du har din bilförsäkring. |
|
|
På E90 går det att spärra och frige nycklar med Autocom/Delphi. Har själv spärrat en nyckel medan jag inte visste vart den var och frigav den när jag hittade den. Spärr genom detta program spärrar både fjärr och startspärr. Om du inte hittar någon jävligt snäll BMW-mek så lär en allbilsverkstad med Autocom vara billigare, frågan är bara om de vet hur man gör.. (verkligen inte svårt iaf!) Hade jag bott närmre hade jag kunnat fixa det gratis, men har inte vägarna förbi Stockholm förrän jag tror det är nästa helg. Mvh, Björn |
|
|
Har det löst sig? Jag skall till Stockholm imorgon kväll och stannar till på onsdag förmiddag. Om du inte fått det fixat och vill ha hjälp så kan jag fixa det imorgonkväll. Skickar PM också. Mvh Björn |
|
|
Hej , tack för all feedback. Fråga till TheBear89. Har jag fattat rätt att Autocom\Delphi är service datorn man koplar in i uttaget i bilen? Är det BWM egeneller en standard variant för alla modeller.? Här är kruxet; Bilen är för tillfället i Frankfurt inte Stockholm. Det gör ju att jag är ännu mer rädd att någon hitrade nyckeln och jag blir av med bilen. Är ju här i nästa 3 veckor än. . Om svaret på min fråga ovan är 'ja' då tror jag att jag ringer till ADAC och frågar om hjälp med att stänga av nyckeln, dem borde har rätt soft? |
|
|
Yep, Autocom är "generisk". Universell för de flesta tillverkare. Mvh, Björn |
|
| Plocka bort ifrån CAS. | |
|
Det jobbiga om bilen skulle försvinna ändå är att de flesta försäkringsbolag ersätter då med halva beloppet när en nyckel fattas. Det anses som en värdehandling och skall förvaras därefter. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.