AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.047

ABS/ASC sensor...samma på e39 som på z3 -98?

Ma
71
Matte_e30
E90 330 -06
Z3 2,2 -01
Någon som vet om BMW varit så schyssta att man har samma sort av givare på sina modeller? Kan man byta rakt av mellan modellerna? Om man kan det, måste dom kodas in isf eller räcker det att köra en sväng så bilen känner av själv?

ABS/ASC-lampan lyser om vart annat i pärlan...gärna efter tvätt. Har läst på forumet att jag inte är ensam...tänkte byta i helgen då jag fått tag på en begagnad från en e39. Funkar inte det såg jag att det fanns på Biltema. Någon som testat deras, bra/dåliga?

Mvh Matte_e30
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns två huvudtyper av sensorer till din bil - de med grå kontakt och de med blå dito.
Dessa går INTE att byta ut mot varandra - dvs. har du grå kontakter måste du använda sensorer med grå sådan och vice versa.
Med största sannolikhet har du sensorer med grå kontakt - men kika för säkerhets skull!

Jag tror inte att BMW använder samma sensorer i E36 (Z3) och E39, men kika i:
www.realoem.com där kan du knappa in de sista sju symbolerna i ditt chassinummer och sedan stega dig fram till abs-sensorerna.
Därefter kopierar du (ctrl C) BMWs artikelnummer på angiven sensor, sedan klickar du på "nytt fordon" (eller liknande) uppe till vänster och använder art.nr. (ctrl. V) som "sökord" i sökrutan för art.nr. - då kommer det upp en lista över alla fordon som använder den reservdelen.

Har du gjort en felkodsavläsning så du vet vilken sensor det är som strular (om det nu är en sensor)?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Sensorerna behöver inte kodas in, bilen känner själv av att systemet fungerar.
Däremot kan du behöva radera felkoden som ligger lagrad i minnet annars - inget som påverkar funktionen dock.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
71
Matte_e30
E90 330 -06
Z3 2,2 -01
Blir till att kolla i helgen då när avställningsdäcken åker på. Tackar för info:n!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.