|
|
|
|---|---|
|
Hej har som sagt skaffat mig en fin 525 touring av -04 års modell Har en del frågor så här i början bland annat gällande frågan att byta olja i automatlådan eller ej ? Har varit i kontakt med min lokala bmw handlare och de säger som jag sett på flera ställen i detta forum att jag ej skall byta olja så länge lådan fungerar som den skall . De menar att det finns risk att det kommer upp smutspartiklar vid ett byte som kan sätta igen ventilpaketet. Dock på taxi b.l.a rekommenderar de byte vid 6000 mil sa han . Samtidigt har jag varit inne på ZF:s hemsida där de säljer oljebytespaket och rekommenderar byte vid 12000 mil ,BMW säger som sagt filled for life !! Vad skulle ni rekommendera att göra , byta eller ej ? Förresten är det någon som har bytt olja och fått problem efter det ? | |
| Byt olja och filter om bilen gått mer än 10k mil. | |
|
Bytte på min E39:a vid ca 21000 mil och lådan blev som ny igen! Tror att det inte är någon fara så länge man använder rätt olja, bra filter och framförallt gör bytet på rätt sätt - det är en viss procedur som måste följas till punkt och pricka, inget svårt i sig men man måste göra RÄTT! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har aldrig förstått rekommendationer som "....ej skall byta olja så länge lådan fungerar som den skall..." Risken är stor att när lådan ej längre fungerar som den skall så har den fått skador som aldrig går att "reparera" med ett oljebyte. Dvs då är det för sent att byta olja. Per L |
|
|
Hej Jag var lika frågande jag med min X5:a här i somras. Den hade gått 19000 mil och i min research så var det verkligen två läger gällande byte. Vissa sa byt inte om lådan verkar ok medan andra sa att 19000 inte är så pass långt att byte är nog bara bra. Sluta med att jag bytte, lådan växla väl bra innan men blev ändå mycket bättre. Jag lämnade min hos gw engineering i Bagarmossen i sthlm, då han är jävligt duktig på BMW. Han sa att det viktigaste är att byta filtret. Sedan byttes den oljan som rann ut men vi gjorde ingen sköljning. Tråget rengjordes i nån speciell maskin. Oljan var inte bränd och normalt med flisor på magneterna. Nu känns det bra på nåt sätt att man kan köra några tusen mil till utan att behöva oroa sig. I förebyggande syfte kan det inte vara fel att byta. Så om du frågar mig så Ja byt! Men säkerställ att nån som kan det gör det. Bmw ska du nog inte åka till. |
|
|
O.K tack så mycket för feed-backen då blir det byte !! Finns det nåt bra ställe att skicka efter ZF:s byteskit som ni vet om ? Angående själva bytet , så BMW rekommenderas inte för bytet ?? Frågan är var man skall vända sig då , bor i mitten på sverige = Örnsköldsvik. Nån som känner till någon lämplig firma för detta ändamål ? Eller skall man satsa att byta själv och följa ZF:s instruktioner verkar dock lite körigt med all temperaturmätning ! |
|
|
Här finns den hjälp du behöver, Länk ebay.de är bra inköpsställe för delarna. |
|
|
Du kan få köpa olja av mig - har olja över efter bytet då jag köpte en 20-litersdunk. Om det är intressant - skicka ett PM (powerpost). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Självklart ska du byta. Det gäller även i en manuell låda. Jag var nere i Tyskland och pratade med ZF och de anser att man borde byta efter 5.000mil. De gör det på sina ZF-centers och då byter de visst all olja och inte bara de vanliga 6 liter. Jag gjorde det själv på min 740iL och lådan blev som ny igen. Nästa år tänker jag köra ner till ett ZF-center och byta i min 750 och 540. Den service många lämnar i Tyskland existerar inte i Sverige, tyvärr. |
|
Jag frågade BMW verkstan om BMW har nåt special för sig eftersom de inte rekommenderar byte medan ZF har bytesintervaller på sin hemsida. Svaret jag fick var att de har egen olja... |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Självklart ska du byta. Det gäller även i en manuell låda. Jag var nere i Tyskland och pratade med ZF och de anser att man borde byta efter 5.000mil. De gör det på sina ZF-centers och då byter de visst all olja och inte bara de vanliga 6 liter. Jag gjorde det själv på min 740iL och lådan blev som ny igen. Nästa år tänker jag köra ner till ett ZF-center och byta i min 750 och 540. Den service många lämnar i Tyskland existerar inte i Sverige, tyvärr. |
| Vad är priset ungefär på ett oljebyte? | |
|
Jag fick ett pris på byte i min 525:a - ca 3500 kr inklusive filter och olja. Då är oljan den dyraste posten - 6,5 liter (á närmare 300 kr/litern) Dock går det att köpa oljan billigare om man köper 20 liter via handlare i Tyskland t ex. Jag har som sagt Mobil LT 71141-olja kvar om det är någon som vill köpa till betydligt mer humant pris än här i Sverige! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag betalade 3800kr för mitt byte. Ingick 7 l olja, filter, packning samt arbete. Klart värt pengarna Skulle aldrig nånsin ge mig på det själv om jag inte visste exakt va jag höll på med. |
|
| Gustaf76, var böt du olja? Jag fick prisförslag på 5000kr för min 525i -06. Bor i Stockholmsområdet. | |
| Jag bytte löjan hos GW Engineering i Bagarmossen. Göran är för övrigt riktigt bra vad gäller BMW bilar generellt. | |
| Oljan ska det såklart vara :) | |
| Ah, ok. Var därifrån jag fick pris på 5000kr. Frågan är om det är är mer jobb på en E61a... Därav högre pris? | |
|
Inte den blekaste :) När jag bokade sa han cirka 4000kr. Sen blev det vad det blev |
|
|
Johan B: Jag köper gärna olja av dig, jag ska byta låda och skroten tömmer väl ut det som rinner ur tråget i alla fall. Jag antar att Mobil1 71141 och Esso 71141 är samma? hör av dig på min mail andersson.kristian@gmail.com |
|
|
Jag var till BMW idag (151009) och frågade om pris på ett oljebyte till min automatväxlade E61 530d -08. Fick ett pris på 3924 kr. Då är det ingen sköljning av lådan utan byte av den olja som rinner ut + tråg och filter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.