AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.485

Airbaglampa lyser ej 523 e39

Har någon en aning varför inte min airbaglampa lyser när man vrider på tändning?, säkringar för airbag är hela, är de en lampa i instrumentet elr diod? För att byta instrument behövs de kodas elr ngt?
Tacksam för hjälp!!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har den någonsin lyst i din ägo? Årsmodell?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Köpte den för 4månader sen å dum som ja va kollade jag aldrig så tror aldrig den lyst för mig.. -98
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det troliga är då att man har ett bakomliggande fel på airbagsystemet och har dolt lampan vid försäljningen. Första steget för dig är att ta ur instrumentklustret och kolla om du kan hitta vad som skett.
Nästa steg när du återställt lampan och den troligtvis lyser är att ta reda på felkoden så man kan laga felet. Det behöver inte bli speciellt dyrt, de allra flesta airbagproblem på e39 går att fixa till.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Hej,

Två tänkbara orsaker. Dioden (som jag tror att det är) är trasig. Eller har någon tejpat över den, för att systemet larmar om fel.

Tror mest på (någon variant av) det senare. OlaO har lättanvända grejer (BMW Scanner) för felkodsavläsning, du kanske skall börja där. Om du sen trots allt skulle behöva byta instrument, kan det kodas in med samma utrustning.

Men jag tror mer på något standardfel i systemet (passagerarsätets sensormatta eller kontakten vid bältessträckaren - sök info här i forumet!), som någon föregående ägare fulat bort varningen för.

/Lennart
okej, så du menar att de behövs kodas ifall jag byter instrument?
tejpat över tycker jag att man borde se?

vet ni någon felkods läsare som jag kan köpa själv till en rimlig summa som funkar till airbag också? eller kostar dom skjortan då?
Be
9
Bergengren
535dXA Touring -13
118dA -13
Instämmer fullt i föregående inlägg.

Har själv haft problem med airbaglampan pga. trasig sensormatta. Min lampa tändes några timmar efter att jag köpt bilen, var väl intermittent fel och bilhallen hade väl bara nollat felet och hoppats att den skulle förbli släckt tills man köpt bilen. Var segt som tusan att få bilen åtgärdad, först avläst och felet konstaterat, sedan orkade jag inte mer med det dryga bemötande och följde istället Hassos mektips här på Autopower för några tior, (går även att köpa på blocket, Ebay etc.) det har funkat i 5-6 år nu.

Tycker du skall börja med att plocka isär instrumentet och se om någon tejpat dioden. Sedan göra en felkodsläsning genom att köpa grejor för det eller låna, alternativt om du hittar någon vänlig mekaniker med rätt utrustning som kan diagnostisera airbagsystemet billigt. Är det då sensormatta eller bältessträckare så kan du inklusive diagnos och lite eget arbete komma under 1000kr för alltsammans.

Osannolikt att du skall behöva byta instrument. Om felet bara är ett dåligt instrument, dvs. bara airbaglampan krånglar, då hade jag hellre köpt bara ett diagnosverktyg än instrumentkluster, billigare och bättre, och någon gång i halvåret kollat av bilens felkoder, då får man reda på både airbag och hur bilen mår i övrigt. Kan vara ovärderligt om man själv vill kunna göra något på en såpass "ny" bil. Men givetvis är det ju skönt att omedelbart veta om airbagsystemet är påverkat, så avgör själv.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Behöver du ett interface med 20 pins adapter så har jag en begagnad liggandes på Powerbörsen.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Trådskaparen har införskaffat sig en BMW Scanner. Jag hoppas han är i full gång med att felsöka och återkopplar i tråden ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk
joo! ha fått hem avi så ska hämta ut deet ikväll, som julafton! men jobbar så mkt i helgen så blir till veckan! :D
Nu har jag undersökt lite mera, har en felkod på bältessträckare förarsida. Lampan hade något snille tejpat för.
Under stolen har jag hittat en gulkontakt som sitter i en stortkontaktstycke. kablarna som går från den gula kontakten är avklippta och är 2st.

Är det någon som har någon aning vart dom ska, och om dom hör ihop med min felkod?
Bild på kontakt: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.