|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har fått erbjudande om att köpa ett par 18;8j, Style 328 fälgar som jag tror sitter som standard på F10. Måtten är 18;8 ET 30 på den fälgen. Säljaren säger att de kommer sitta perfekt på min E91, 2009. Men jag är inte så säker då ET skiljer. Hur stor skillnad är det på ET34 och ET30? Kommer de sticka ut? Någon som kör med 18`ET30 på sin Exx? Sulorna jag tänkt köra med är 225/40 (vinterdäck) och bilen har M-sport sänkning. Oerhört tacksam för tips och erfarenheter. Länk till fälgen: Länk | |
| Skillnaden är 4mm. | |
|
Dvs, däcket kommer att sitta 4 mm längre in i hjulhuset. Synbart? Man kan väl lägga på spacers, men vet inte om det finns så tunna spacers. Någon som vet? Jag vill passa på att fråga panelen; hur stor ET kan man ha på E90 utan att det tar i skärmarna (och fjädringen kan jobba utan att det skrapar i)? |
|
|
Fälgen kommer sticka ut 4mm mer än E90 fälgar med ET34. Det är inga problem dock, gott om plats i hjulhusen. Dock är E90 fälgarna gjorda för 12mm bult medan F fälgarna för 14mm bult. Konorna för bultarna är samma, så det är inga problem. Men vad 12/14 skillnaden gör i praktiken kan jag inte svara på, men sett flera som kör så och ingen verkar ha rapporterat att det blivit dåligt. |
|
|
ska du ha spacers så SKALL du ha "hub-centric", så att du får en ny centreringsring för fälgarna, dessa brukar börja på 10mm, kör man X-drive så kan man behöva 12mm spacer. Men då får du alldeles för lågt ET och det finns nog en risk att det skrapar i skärmkanten. Lägret ET = närmare skärmkanten Högre ET = närmare fjäderbenet Men ET är ett flytande mått, så ET30 på 8" fälg är inte samma som ET30 på en 9" fälg. Här är en bra kalkylator för ditt ändamål :) Länk |
|
|
Hej, Tack för alla svar. Man ser folk som kör på 19`ET30 och 235 och det fungerar så jag får väl anta att 18`ET30 med 225 kommer lira. Fick bilen för 3 dagar sen, tog inte lång tid innan nya grejer skall till. Mycket roligare med privat bil än de tjänstebilar jag kört med de senaste åren ;) Åter igen. Stort tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.