AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.526

Mercedes GLC

Innan jag köpte min X3:a, så var jag länge inne på en Mercedes GLK. Men den föll till slut på att den var för trång. Funderade ett tag på att vänta in nya GLC:n, men det blev en X3:a istället. Tyckte ändå det kunde vara kul att testa nya GLC:n så jag passade på att göra det. Slutsatsen från provkörningen blir väl att jag inte ångrar mitt val av X3:an. Här följer lite intryck från provkörningen:

- Motorn är fantastiskt välisolerad och man hör knappt att motorn är igång inne i bilen. Även under acceleration så hörs den knappt. Jag tyckte att X3:an var bra på detta områden när man bytte till B47:an, men GLC är ett snäpp vassare.
- Nya automatlådan är fantastisk! Växlar snabbt och mjukt. Ett jättelyft jämfört med den gamla 7-växlade.
- Däck och vindbrus var hyfsat väldämpat även om jag inte märkte någon jätteskillnad mot X3:an.
- Den kändes inte lika vridstyv som X3:an. Körde man över lite grövre ojämnheter, typ nedsänkta brunnslock m.m. så skallrade det ibland till i bilen.
- När jag provkörde så blåste det ganska ordentligt och jag upplevde att den var lite vindkänslig på motorvägen. Kändes också i ratten när man körde förbi lastbilar.
- Vid lite snabbare rattrörelser så kändes den lite gungig. Kändes inte som att den "satte sig" lika snabbt som X3:an. Vidare var styrresponsen lite sämre. Man fick vänta lite innan bilen följde rattrörelsen.
- Ärligt talat så fick man inte så mycket SUV-känsla på gott och ont. Kändes som man satt lägre än i X3:an.
- Bilen kändes mer "instängd". Glasytorna är mindre och mittkonsolen är ganska hög och bred.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag provade också GLC och blev riktigt imponerad. X3:an är en fin bil men jag voll nog påstå att GLC tar tronen i denna klassen.

Den kändes inte så suv-aktig att köra vilket jag tycker är positivt. Den var tyst, bra komfort med körkänsla i behåll. När jag startade den så hördes nästan inget ljud alls från motorn. Har aldrig varit med om en så tyst diesel-motor i kupén.
Och den 9-stegade automatlådan var underbar.
Känns som att MB fått till en fullträff med GLC.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Hur är priserna på GLC? Likvärdigt med X3? Jag har bara provat att bygga en på hemsidan och då drog det iväg ganska snabbt så fort man la på lite utrustning, då det inte var så många bra paket.
Skulle tro att X3:an är billigare i dagsläget i och med Comfort-edition kampanjen. GLC:n är nog lite för ny för att det ska ha kommit några kampanjer än. Angående körkänslan så tycker jag nog den kändes mer suvaktig än X3:an i väguppträdandet.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Grundpriset är lägre för X3 men den har i gengäld snålare standardutrustning. När jag har räknat på en bil jag vill ha så blir priset ungefär detsamma.
Trots att jag är BMW-fantast så skulle jag absolut välja GLC. Den känns dessutom mer ombonad och lite lyxig. X3 kanske har en aning övertag i körkänsla men i övrigt så är nog GLC bättre på det mesta. Andrahandsvärdet lär ju vara högre på GLC vilket också gör sitt till.

bmw newbie, du skriver först att GLC har mindre suv-känsla sen skriver du att den är mer suvaktig. Hur menar du?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
I nästa nummer av AMS som kommer 1 okt ska de tydligen ha ett test mellan GLC, X3, XC60 och Land Rover Disc Sport
"bmw newbie, du skriver först att GLC har mindre suv-känsla sen skriver du att den är mer suvaktig. Hur menar du? "

Jag menade att GLC inte har så mycket SUV-känsla när man sitter i bilen. I X3:an kan man ha en mer "Range Rover"-aktig körställning. Där man sitter högt och ser motorhuven. Detta är inte möjligt i GLC:n utan det känns som man sitter i en "vanlig" bil. Dock tyckte jag den kändes mer suvig i väguppträdandet. Den var inte lika kvick i reaktionerna som X3:an och kändes mer gungig.
"Trots att jag är BMW-fantast så skulle jag absolut välja GLC. Den känns dessutom mer ombonad och lite lyxig."

Håller med om att interiören ger ett mer exklusivt intryck än den i X3:an, men jag gillar inte mittkonsolen alls. Den är alldeles för bred och hög i min smak. Där var GLK:n bättre.
Angående priserna har MB otroligt bra företagserbjudanden just nu vid offertförfrågan så frågan är om X3:an är så mycket mer prisvärd egentligen.
"Angående priserna har MB otroligt bra företagserbjudanden just nu vid offertförfrågan så frågan är om X3:an är så mycket mer prisvärd egentligen."

Jo MB brukar vara snälla mot företag. Mindre snälla mot oss som köper privat :-(. Dock har jag märkt att MB överlag har sämre andrahandsvärde än BMW. När jag tittade på begagnade X3:or så låg de mycket högre i pris än MB GLK. Var och tittade på en 1 år gammal GLK som låg ute för 359000. X3:orna med motsvarande ålder och mil låg 30-40000 högre!
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Är på g att köpa bil nu och har rekat på allvar hos MB och BMW. Kan säga att jag får bättre rabatt på MB än BMW. Och då är det på nya GLC jag fått offert på. Det beror säkert på att MB satsar hårt på att ta marknadsandelar från BMW och Audi.
Att MB överlag skulle ha sämre andrahandsvärde tror jag inte riktigt stämmer. BMW och MB ligger nog ganska lika när det gäller beg.priser. Det är en sak vad bilarna ligger ute för och en annan vad de verkligen säljs för.
När GLC kommer ut på beg.marknaden om ett par år så blir jag mkt förvånad om den inte står högre i pris än motsvarande modeller från andra tillverkare. Dels för att det är en ny modell men även för att jag tror den har det som marknaden vill ha. En SUV med lite nedtonad SUV-prägel, bra komfort mm.
Mercedes har verkligen en spännande design i sina nyare modellprogram, som definitivt är mera "vågad" än vad både BMW och Audi åstadkommer. Sen om de är snygga eller inte är ju upp till var och en att bedöma själv. Men de har även flera spännande nya modeller. Jag har dock ännu inte provat. Gillar A-klassen som är mycket läckrare än BMWs och Audis motsvarande modeller. GLC är väl lite sisådär utseendemässigt tycker jag, då föredrar jag hellre X3 i det fallet.

/Anders
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Räcker motorn till i GLCn? Tänker på att X3 med 2.0d inte är någon raket direkt, ganska många kilon att släpa på. X3 med 3.0d är ju riktigt mysig men GLC verkar inte finnas med någon större diesel än 2.2 och 204hk. Borde det inte släppas en V6 till GLC?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag provade GLC 220 och tycker den räcker bra. Men någon raket är den ju såklart inte. Men med tanke på biltypen så är det väl inte nödvändigt med så mkt större motor än det som finns idag. Men större motorer kommer nog ganska säkert.
GLC är läcker. Tillval: 21" fälgar från fabrik!
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
I senaste AMS så testas bland annat GLC och X3. Intressant att GLC220 d har bättre siffror i prestandamätning än X3 2,0d som på pappret har 20 hästar starkare motor.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Vad tror ni om GLC 350e? Ganska vettigt pris och trevligt förmånsvärde.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Absolut men Mercedes räckvidd på el ett skämt.

To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Skiljer väl inte nämnvärt jämfört med övriga? Ex X5 40e.
Verdi
Räckvidden på el är i verklig körning en bit över 2 mil. Räcker ju till vanlig jobbpendling för de allra flesta. Långkörning blir ju på bensin dock.

Har funderat på en GLC 350e men tror den är för liten för att ersätta XC70:n och för sävlig för att ersätta min 330d.

Är det förresten ok att ha flera bilar på företaget om man är ensamföretagare? :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Verdu, du får betala förmånsvärde om du har firmacykel(miljökliche) som nyttjas privat men beskattas bara för den dyraste bilar om jag minns rätt, låter det vara osagt. Även firmabåt och liknande går att ha på firma. Se PM
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.