AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.950

Novis familj behöver lite hjälp :)

Hej Alla.

Idag sålde jag min Renault och vi ska byta bil. Vi har alltid sneglat lite åt BMW-hållet och tänkte att nu får det bli en sådan. Vi har hittat en X3 som verkar fin och välvårdad och förmodligen ska vi slå till nu i veckan. Är det något speciellt man ska tänka på vid köpet?
Jag har några frågor som det vore roligt om någon kunde svara på

1) Jag har frågat om kamremmen är bytt men det var kedja, vilket jag antar är bra?
2) Förutsatt att bilen vårdad och servad, hur många mil är "många" mil för en BMW?
3) Finns det årsmodeller, versioner man ska försöka undvika?

Vore som sagt tacksam för tips.
Är tydligen Novis på att läsa med... Detta skall ju naturligtvis in i X forumet. Ursäkta.
sx
172
sx3
335i E92 -11
Så länge miltalet återspeglas i priset så rullar ju intte en BMW mindre än annan bilar :) Det saknas lite info om bilen ni frågar på.. Vilken motor är det t.ex?
Länka gärna till annonsen, blir lättare att ge ett helhetsintryck av bilen och prissättningen.
Ah! Sorry. Den har gått ca 14000 BMW X3 2.0d, E83 (177hk). 150.000
2008
sx
172
sx3
335i E92 -11
Gå in på biluppgifter.se eller trafikverket och ta fram dom 7 sista siffrorna/teckena från chassinumret. Skriv sedan in dom här, så får ni fram utrustningslistan för bilen..

Länk

Posta innehållet här sen, alternativt länka till annonsen :)
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Sidan som sx3 länkar verkar inte ha fungera. Testa annars denna Länk
Tack! Skall kolla det. Vet någon hur den är i snön? Vi bor i en södersluttning och skulle verkligen behöva en bil som går bra i vinterlag, går att komma upp med en 2 hjulsdrift minibuss, men bara om det är nyskottat :-)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En X3 är väl bland de bästa bilar som finns på snöiga och hala vägar...
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag vill inte måla fan på väggen här men det borde vara samma små dieslar som i 3-serien. Tydligen problem med kamkedjan på dessa motorer (fram till år xx och datum xx)
Kamkedjan blir slack och måste bytas. Läst här på forumet om kostnader på 17000kr för att åtgärda detta. Kan ju bli dyrare också. BMW har dock återkallad endel bilar med dessa motorer så det har blivit åtgärdat alt har föregående ägare åtgärdat detta. Värt att kolla upp innan köp!

// Jonas

Edit: Verkar handla om motorerna med motorbeteckning N47.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Undermålig/idiotisk konstruktion på kamkedjedrivningen på 4 cylindriga BMW dieselar ingen motor jag skulle köpa. Klena kedjor som töjer sig och kan även gå av.Kedjorna sitter dessutom i bakkanten så motorn får tas ur oftast.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Transocean
Om det är en 2.0 diesel det handlar om så kan jag säga att den motorn är både extrem potent och bränslesnål. Tyvärr har några få procent av miljoner tillvärkta drabbats av kamkedjeproblem ( rassel/ går av). BMW har vad jag förstått efter många år med klagomål från kunder beslutat att åtgärda dessa fel kostnadsfritt då det sitter undermåliga kedjesträckare i vissa bilar. Vad jag har förstått spelar det ingen roll om bilen är servad på BMW eller ej, då felet på drabbade bilar är ett konstruktionsfel.

Ett alternativ är den utmärkta 3.0 dieseln som både låter bättre och har ännu mera kraftöverskott, naturligtvis drar den även lite mera bränsle :-)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ett snabbsök på blocket ger inte så stor skillnad i pengar på den större motorn, så den måste ju ses som ett bättre köp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.