AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.038

Vanligt med snedslitna belägg vid bankörning?

iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag blir mer och mer missnöjd med konstruktionen med glidande enkolvsok som sitter original på M3 E46. Vid bankörning så slits mina belägg snett, både radiellt ut från skivan och på tvärs (Så som momentet från bromsningen påverkar oket). Det här får till följd att man får dålig pedalkänsla och bromsen tar långt ner eftersom en del av huvudcylinderns slag går åt till att få kontakt med hela beläggytan.

Jag undrar om det är flera som märkt av detta?

Jag har nu monterat "fasta" mässingsbussningar istället för original i gummi. Detta har gjort det lite bättre, men problemet finns fortfarande kvar. Jag roterar nu också beläggen höger/vänster både fram och bak för att motverka snedslitningen. Det funkar ok för tvär-slitningen, men det radiella blir ju samma sak.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Hur har du det med bromskylningen, och hur ser profilen ut på skivorna? Slita skivor är ofta "skålade" dvs tunnare i mitten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har ingen lösning eller dylikt till hands, men är intresserad av problemet. Kommer själv nästa säsong att köra med E36 M3 bromsok där fram.

Denna lösning sitter ju på väldigt av BMW's bromsok som körs hårt på banan.

Har själv inte upplevt detta problem. Nu har jag dock bara kört med en E34 535i med original gummibussningar. Kunde inte märka någon uppenbar snedslitning (enda som jag såg var viss erosion på trailing edges av bromsbeläggen)
Länk

Var slits bromsbeläggen som mest? Radiellt, är det ytterst eller innerst? Cirkulärt, är det bromsbeläggets leading edge eller trailing edge som slits mest? Är det skillnad på inre och yttre belägg?

Jag trodde faktiskt att mässinghylsor skulle lösa problemet. Men det verkar som att det finns något annat problem. Skulle ett dåligt hjullager kunna orsaka detta? Å andra sidan borde man troligtvis märka ett dåligt hjullager och vad är sannolikheten att alla dina hjullager lider av samma problem.

Hur är glidpinnarna? Jag har stött på ett par glidpinnar som inte var direkt raka. Brukar dubbelkolla glidpinnar jag har liggandes genom att rulla dem på glasskiva eller annat jämnt (samt rengöra dem med typ 1200-våtslip och WD40).
Detta är inget jätteproblem generellt sett på tex M3 E36 men viss snedslitning förekommer. Tänk på att mässingsbussningarna kräver mer underhåll för att funka bra.

Johan S
Nordschleife 8.15
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Har kört slut på 5-6 uppsättningar bromsbelägg på bana med m5 e39 (enkolvs) utan att ha upplevt detta.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det ser ut som att det är lite olika erfarenheter runt detta. Nu i vinter upgraderar jag till CSL skivor fram istället, då blir det nya glidpinnar och belägg + att jag ska köra fasta bussningar på bakoken också. Jag ska rapportera sen om jag lyckats få nån förbättring.

Mina belägg slits dels så att beläggen blir tunnare längre ut från skivan. Detta kan man inte motverka genom att flytta runt på beläggen.

För att förklara det andra slitaget, ett exempel på bilens främre högra sida:
Det inre belägget slits mer i nederkant (leading edge). Det yttre belägget slits mer på det övre delen (trailing edge). Det stämmer med det eventuella flex man får när kraften från beläggens friktion verkar på oken.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@iqbad : Upplever du fortfarande problem med snedslitna bromsbelägg?

Själv kört ett antal track days med mina E36 M3 bromsok (på min E30 323i -85) utan några problem (men har å andra sidan inte kunnat köra så pass mycket så att bromsbeläggen blivit rejält slitna ännu).
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det blev lite bättre med mässingsbussningar men jag tröttnade på dom dåliga oken och har nu Porsche cayman s ok istället. Nu slits det jämt och bromskänslan är mycket bättre nu även med slitna belägg.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar för uppdatering! Det positiva är ju att du kommit runt problemet iallafall.

Kör själv med mässingsbussningar på mina E36 M3 bromsok. Men tiden lär förtälja hur slitaget blir - jag tror att det blir som Johan Sjöström förutspår dvs på sin höjd en aningens snedslitning men inget allvarligt. Vi får se som sagt var...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.