AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.951

Motorlampan lyser, slut på ideer.. Felkod p0050

Sida 2 av 2
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Multimetern jag använder mig av håller väl kanske inte dagens teknik direkt men då jag mäter ohm så står den på 1 tills man får kontakt med något, men på bank2 sensor1 så står de fortfarande 1, det händer verkligen ingenting.. Har ganska bra åtkomst för att inspektera kabeln när den sitter på plats och jag kan nästan konstatera att kablarna är hel och fin, så jag chansar och köper en NY sond helt enkelt så får jag återkomma med en förhoppningsvis positiv utgång.. Och du ska ha det största tack för hjälpen som jag kan ge dig såhär tangentbord emellan, det är jag väldigt tacksam för!

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt OK, det varierar mellan multimetrar. Brukar antingen visa 1 eller OL. Min är också en gammal häck men har hjälpt mig otaliga gånger.

Men då är jag med, då är det en bruten krets (någonstans på vägen från kontakten och ned till syresensorn och tillbaka till kontakten).

Ja, kabeln till de där syresensorerna är ganska korta mig veterligen - och relativt lättåtkomliga - om man jämför med tex min E34 535i som slingrar sig en 1.5 meter ner på vänster sida längs med kardantunneln och ned i katalysatorn ovanifrån :-)

Jag håller med, jag hade själv valt att köpa ny syresensor. Jag brukar vilja hålla en ganska strikt linje att man ska ha tillräckligt med bevis att en del är sönder innan man går och köper en ny. Men i det här fallet så tycker jag inte att man kan få bättre bevis än så här (och dessutom har vi felkoden som ger en indikation på samma sak). Så yes, nu syresensor är nästa steg.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Sensorn bytt, allt är frid o fröjd! Tack så mycket för hjälpen :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt att höra! Tummen upp för feedback!

Och var glad att den är relativt enkel att byta - tänk dig om man måste riva halva motorutrymmet för att komma en sådan bara för att upptäcka att den inte fungerar :-)
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Ja, i de flesta fallen så brukar man behöva riva halva bilen, men nångång ska man väl få ha lite tur också.. Haha
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hr stött på samma problem med min B5 med n62. Den klagar på bank 2 före katt att uppvärmningen inte funkar. Har testat det mesta med inpa. En tryckslang släppte vid fullgas så den börja såklart inte gå så rent längre. Rykte svart Mm.. men sen när ja satt tbx slangen så fick ja massa felkoder på o2 sensorer å den som är kvar är uppvärmning av o2 sond. IVM modulen har jag kollat å den såg bra ut. Går den att hitta i inpa på nåt vis så man kanske kan hitta nån meny där å reseta lr nåt? Känns ju märkligt att jag aldrig haft problem me o2 sensorer sen nånsin innan denna slang släppte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Troligtvis är det bara en slump att det blev felkoder på uppvärmningen i samband med problem med trycksslangen.

Kanske var problem med uppvärmningen innan tryckslangen lossnade, det var bara för att du började kolla felkoder lite noggrannare som du såg den (den kan ha legat där som pending eller dylikt ett tag).

Nej, den funktionaliteten behöver man normalt sett inte resetta. Dessutom när du raderar felkoder så gör du en typ av reset oavsett, då motorstyrsystemet nu måste gå igenom alla OBD II Readiness Monitorer (och ett av momenten här är just att försöka prova och se om förvärmningen fungerar) - se exempel från en N46-motor nedanför.
Länk
Länk
Länk

Oavsett så är det väldigt enkelt att felsöka - så tidigare info i tråden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.