|
|
|
|---|---|
|
Hej, Startar ny diskussion då jag inte hittar en som passar. Fick igår felmeddelande att motorn är överhettad och kollade idag att tempen går upp till 120°C o då kommer meddelandet och tempen fortsätter att öka så man får ett nytt mer allvarligt meddelande att man måste stänga motorn annars.....ja ni vet. Jag har kollat att det finns vatten i kylsystem och ingen läckage o då börjar man misstänka t.ex. temp givare, termostat och/eller vattenpump. Har nån här fått liknande problem? 1-Eftersom jag kan läsa att tempen ökar från "utetemperatur" och upp till 120°C och mer så betyder det att tempgivaren fungerar eller hur? 2-Jag öppnade locket till vattenreservoaren och startade motorn då forsade ut vatten från reservoaren och det borde betyda att vattenpumpen fungerar eller hur? 3-Termostaten hittar jag inte och när jag kollar på RealOEM.com så ser jag två olika termostat för samma bildmodell (min) och då blir jag lite förvirrad här. nämligen: Nummer 2 om man kollar på denna länk: Länk och nummer 13 om man kollar på denna länk: Länk Har nån råkat ut för detta problem och hur har ni löst det? jag vill helst inte lämna in en 9 år gammal bild till BMW och betala flera tusen....inte utan att ha försökt själv /Martin | |
| Jag hade exakt problem med min 523 årsm 2007 för en månad sen och då var det den elektriska kylfläkten som hade lagt av. Köpte en begagnad för 1500kr och bytet på verkstad gick på 1500kr. Behöver ju inte vara detta problem som din drabbats men symptomen är likadana iaf, oppas detta kan hjälpa dig på något sätt. | |
| Med största säkerhet den elektriska vattenpumpen. Helt klart ett jobb man kan göra själv - har själv bytt på vår tidigare E91a efter identiska problem som du. Har du fyrhjulsdrift ska det tydligen vara rejält mycket jävligare. Har lika bil som dig med x-drive och våndas över att åka på det. | |
| Med största säkerhet den elektriska vattenpumpen. Helt klart ett jobb man kan göra själv - har själv bytt på vår tidigare E91a efter identiska problem som du. Har du fyrhjulsdrift ska det tydligen vara rejält mycket jävligare. Har lika bil som dig med x-drive och våndas över att åka på det. | |
| Hej kolla om kylarslangen den nedre också blir het. Jag fick samma fel på en 523 - 06. Om bara den övre till kylaren blir varm så har motorn ingen cirkulation på kylvattnet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.