AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.517

Motoroptimering för E61 525D Automat 2010

Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
Hej alla proffs.

Jag har en 525D Automat, E61 LCI från 2010 som jag är lite sugen på att motoroptimera ett steg för lite mer tryck och bättre bränsleförbrukning.

Någon med erfarenheter kring det för just denna modell?

Vilka skall jag titta på att göra det hos? V-tech, Svensk Motoroptimering eller någon annan?

Några fällor? Något jag ska tänka på? Är det några större risker med denna modell/motor?

Tack på förhand
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Hej!

Jag är så långt ifrån proffs man kan komma, men jag gör ett försök att hjälpa..då jag genomgått ungefär samma process som du..

Alternativ till de du nämnt är BSR som har lång erfarenhet, och varför använda sig av just BSR kan du läsa här: Länk
Just din motor är ju väldigt trimvänlig, då du redan med Steg 1 får ut ca 25% effektökning, vilket jag tycker är bra med valuta för pengarna... Länk

Tycker du att det är för dyrt med BSR eller t.ex V-tech? - kan du titta på GDM i Helsingborg, mindre firma med gott rykte. De använder sig av Celtic Tuning som är en stor internationell aktör. Länk

Lycka till...
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
Tack för svaret Mr Silver. BRS verkar ju vara ett bra alternativ också.

Körde du genom dem?

Vad jag har förstått så är just den här motorn väldigt enkel och säkert att öka på ett steg iom att det väl sitter i stort sätt samma motor i den som i storebror 530D? (3liters sexa)

Hur är det med det där med automat? Är det plötsligt en större risk med att trimma då man har automat eller är det med den här motorn och drivlinan som 525 innebär inget att behöva tänka på ens en gång?
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Svar ja, jag har BSR:s programvara i min 535D och är väldigt nöjd.

Att valet föll på just BSR har flera anledningar. Jag själv som du gav mig in i trådar och ställde frågor, men jag tyckte aldrig att jag fick några tydliga svar varför jag skulle välja just en aktör. Men när BSR presenterade sin programvara som de utvecklat själva fick jag upp ögonen för dom. Jag chattade, pratade i telefon med flera hos dom samt att jag chattade med en kund till dom som har exakt samma motor som jag har, och han var väldigt nöjd..... Jag gick alltså efter magkänsla, deras erfarenhet och storlek som företag samt att du köper till en handenhet så du kan lägga dit programvaran igen om den skulle falla bort vid exempelvis service, eller av annan anledning vilja plocka bort trimmet.

Om motor och drivlina är friska? - så har du inget att oroa dig för. Det finns väldigt många som genomför den här typen av trimning, och jag har inte läst eller hört många som fått problem som är relaterade till programvaran.

Samtliga aktörer som nämns i denna tråd tar hänsyn till tillverkarens rekommendationer samt att det finns säkerhetsmarginaler ovanför de marginalerna också...

Mitt råd är att köpa tjänsten, eller produkten hos den aktör du fastnar för - och är du inte nöjd kan du få pengarna tillbaka och återställa bilen till original....
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kolla specifikation på automatlådans maxvrid innan du trimmar. Det finns flera årsmodeller av x25d där vridmoment original ligger exakt på gränsen vad lådan är specad till. Att chiptrimma då är en genuint dålig idé.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Vet att SMO i Gävle ställt ner några trim på 525d med auto, precis som de ibland gjort med 320d med auto som har samma problem.
Han jag pratade med sade att det kan resultera i ett "durrande" vibrationsljud i lådan på ungefär 1 av 10 bilar. Då ställer man ner vridet och livet är frid och fröjd.

Har haft fenomenet en gång, men aldrig igen.

SMO gjorde en 525d den 7:e juli om du går in på deras facebook (Svensk Motoroptimering) och kollar.

Står följande:
- Den näst sista är en snygg 525d med sexan i. Den ger 204 hk och är en strypt version av 530d. Slutresultatet blir här hela 300 hk och en ökning av vridet på drygt 100 nm (strypt på automatlådor till 550-560 nm).

//Anders

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Originalspecen på den 525d jag ägde var 440nm på automatlådan. Att ladda på 550nm låter inte som någon bra idé. Som sagt, det kan variera mellan årsmodeller, se till bara att kolla innan...

-------
//Lövet
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
Tack för svaren. Jag har också hört att just den automatlåda som sitter i den 525D från 2009/2010 är anpassad till precis det vrid som bilen redan har och då känns det ju som att en optimering verkligen inte är att rekommendera..
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Ring och prata med de firmor som utför optimeringarna och hör va de har att säga om precis din bil..
Säger alla samma sak, eller har dom olika uppfattning om just din bil..?

På BSR:s hemsida skriver de:"För varje transmissionsuppsättning tas särskild hänsyn till respektive bilmodells växellådskonfiguration" Länk

Alltid nåt..
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
Mr Silver, det känns spontant som BRS har bäst koll och erbjuder säkrast optimering faktiskt
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Den slutsatsen tog jag med efter ca 6 månaders ovisshet.

Dom har ju utvecklat själva, så är du orolig så kan ju dom svara för sig. En firma som köper redan färdig programvara förmodar jag har lite svårare att berätta om vad de tagit för hänsyn till växellådan på just din modell..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag säger tvärtom. Chiptrimmarna är nog bland de _minst_ objektiva källor du kan ha. Det säger sig själv att du inte ska chippa en bil som redan i originalutförande precis ligger på gränsen för automatlådans hållfasthet.

-------
//Lövet
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
Fick till svar av BSR att deras mappning håller sig precis vid BMW original vid växlingarna och det är bara vid växlingarna som vridet spelar roll. Använder man en trimbox så känner den inte av när det är växling och lägger hela kraften även vid själva växlingen vilket alltså inte är fallet vid motoroptimeringen med mjukvara.
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
@Lövet

Då kan man dra slutsatsen att samtliga trimfirmor är ute på väldigt hal is vad det gäller E61 525d :/
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det tror jag de är också. BSR svar ovan är crap. Att vrid inte skulle ha någon betydelse annat än vid växling är orimligt. Att box är ännu sämre för växellådan är en klen tröst...

-------
//Lövet
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Detta fick jag till svar när jag frågade gällande min 535d: "Det är också ytterst viktigt att vridmomentet sänks i kritiska ögonblick som vid ex. växling. BSR-trim har därför lämpliga momentbegränsningar inlagda på olika växlar/steg"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo visst betyder momentsänkning vid växling en del men 535d har redan från början en god marginal mellan maxvrid och vad lådan klarar. 525d e60 har inte det.

-------
//Lövet
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Yes, det finner jag själv mycket märkligt - att samtliga firmor äventyrar hållbarheten på vissa bilar, men inte alla..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle aldrig chiptrimma en 525d automat om jag inte hade årsmodellen med samma drivlina som 530d. Den har helt annan automat. Men den kom väl först som F10?

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.