|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag bytte idag en spridare då BMW antytt att dom var dåliga. Jag bytte på den cylinder som gett felkod om misständning. Den gamla var ordentligt sotig med rätt mycket beläggning. Vid inkodning av värdena på den nya spridaren så såg jag att de gamla värdena inte stämde med det som stod på den gamla spridaren. Hur stor påverkan kan detta ha för motorns gång? Funderar på om det kan vara värt att ta ur alla spridare för att kolla att det är korrekta värden. Micke | |
|
Har samma problem som dig med misständning och jag lutar också på att det kan vara spridare. Hur kodar du in nya spridare? Vet att spridarna kommer med en märkning (sex siffror) som skall matas in någonstans men har ingen aning hur och vart. Simon |
|
|
Du måste ha rätt programvara och rätt kabel för att kunna koda in spridarna. Jag använder INPA för det. Micke |
|
|
Du kan läsa värdena märkta på injektern utan att skruva ur dessa. Stoppa ner mobilcameran o fota. Om du skruvar ur dessa behöver du byta packningarn. Här är en bild som jag tagit: Länk |
|
| Värdena i ECU är avrundat. Kommer inte ihåg upplösningen, men vill minnas att om det står 585 (se bild i mitt förra inlägg) så får man lägga in typ värdet 586 i INPA. (Du märker direkt att INPA spärrar vissa värden). Hur mycket fel stod värdena? | |
|
Ska testa att fota med mobilen igen, det såg tight ut, men jag ska göra ett nytt försök. Det var mer än decialavrundning. Det var inmatat 57,4 istället för 57,8 samt 2,29 istället för 2,15. Om jag skulle vilja plocka ur de andra spridarna, finns det något knep för att få dit packning utan bmw's specialverktyg? |
|
| Tyvärr har jag aldrig behövt låssa spridarna så jag vet inte om man måste ha specialverktyget till packningarna eller inte. Angående värdena så föreslår jag att du provar att mata in ex 578 och se om INPA spärrar/rapporterar/ändrar tillbaka 574. Som sagt, jag minns inte exakta upplösningen i ECU:n. Dock gjorde jag samma notering som du gjorde och det visade sig vara upplösningen inte är 1:1 mot märkningen. Så det kan vara så att det är rätt iaf. Enkelt att prova och utesluta. | |
| Tack för tipsen! Jag testade att byta packning på den gamla spridaren för att se om det gick. Hade det gått bra hade jag tagit ur de andra spridarna för kontroll. Jag ska höra med Bosch om dom fixar nya packningar vid inlämning av spridare för rengöring. | |
|
Jag hittade ett verktyg på mrinjector.co.uk för att montera packning på spridaren. Inte speciellt billig, men bara en bråkdel av vad BMW tar för sina egna verktyg. Länk Jag återkommer när jag har testat. |
|
|
Köper du en ny spridare från BMW så behöver du inte ngn verktyg för att montera spridaren. Packningen kommer monterad på spridaren och så siter det en hylsa över. Hylsan drar du bort precis innan du ska dit med spridaren, det gäller att få dit spridaren snabbt annars så sväller packningen. Bytte en spridare igår och det var väldigt enkelt. Se bara till att planera allt och se till att du har fri arbetsyta så att du kan få dit spridaren snabbt. Lycka till! /Simon |
|
|
Simon, jodå, om man köper nytt så är det så. Det finns mängder av begagnade spridare som kommer från krockade bilar om man letar på ebay. Går man via seriösa handlare så får man även funktionsgaranti om det skulle vara något fel på dom. Jag är för snål för att köpa nytt hela tiden :). Micke |
|
|
I helgen satte jag in en ny spridare samt bytte packningar på de övriga. Jobbet var mycket enkelt. Verktyget från mrinjector för att få ditt teflonpackningarna fungerade perfekt. Allt som allt har jag bytt två av fyra spridare samt bytt alla tändspolar. Jag matade in rätt värden till alla spridare via INPA. Samtliga förutom den jag bytte tidigare hade felaktiga värden inmatade. Antar att det kan påverka gången på motorn. Bilen går betydligt jämnare nu. |
|
|
mwikner: Vilken kabel använder du till Inpa för att mata in värden? Tänkte också skaffa Inpa och vill ha en kabel som fungerar till min bil. Har en e61 -08 LCI. /jason |
|
|
Jag minns inte det exakta namnet på kabeln, men det finns en här på forumet som säkert kan hjälpa dig. Jag har för mig att han kallar sig Olao. Skicka ett pm till honom så får du säkert hjälp. Micke |
|
| Tror inte att jag kan skicka PM då jag inte är Poweruser. Men använde du en K+DCAN USB kabel för detta ändamål? | |
|
jason83, du hittar kabeln här: Länk Fungerar perfekt till Lci. Du kan ha den hemma på måndag-tisdag. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
olaO: Tack för tipset. Ska fundera på om det. Jason |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.