AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.060

Tankar kring köp utav 335i

Sida 2 av 2
Vill du veta namnen på tidigare ägare kontaktar du transportstyrelsen. De har namn/adress till alla tidigare ägare även de som inte kommer med på faxet.

335an ser hemsk ut, du gör en insats om du köper den och får den att se bättre ut.

Stephan
Walk away.....
Bara ratten skulle få mig att avstå. Ser ut som ratten på brorsans V70 och den har gått 34k mil.

EB
Förjävlig bil.

Riktigt taskig utrustning för dom pengarna. Motorn är det säkert inga fel på, men resten är ju bara skräp.

Köp en annan.
Tack för eran input! Det är bra med flera infallsvinklar.
Kommer som sagt åka och kolla iallafall.
Undrar om det finns något sätt att upptäcka om bilen är trimmad?
Är den Chippad kan man väl hitta dosan, men om den är flashad?
sx
172
sx3
335i E92 -11
Om det sitter ett piggybacksystem, typ JB4 så kan du se det, då det är fysiska kablar etc. man kopplat in. Är det borttaget så är det inte helt lätt att se, dom tidiga JB4 tror jag hade klämkopplingar, dvs att man hakade på isolerade kablar, då kan det finnas spår kvar i isoleringen. Alternativt att saker är taffligt ihopkopplade efter att man plockat bort JB'n.

Är bilen flashad, så ska det gå med diagnosverktyg att se hur många gånger DME'n varit flashad, men inte med vad dock..

Det bästa är nog att ringa dom tidigare ägarna.. Dom har ju avyttrat bilen redan och fått pengarna, tror dom kommer vara ärliga med om den har varit och hur den har varit trimmad tidigare.. Dom har ju inget att förlora på att berätta.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Tråkigt utrustad för en är ofta perfekt utrustad för en annan. Vi som kör med BMW Sport Club föredrar vanligtvis snålt utrustade bilar interiört för att hålla ner vikten att släpa runt på. Mkt funktioner stör vidare körupplevelsen.

Men bilen i fråga skulle inte jag titta på mest pga M3-look fronten, tejpade baklyktor, inga originalfälgar, o.s.v. Men priset är i paritet med utrustning och kanske skick också så kan mycket väl vara ett bra köp för någon.

Om JB4 är installerat kan du kolla genom att trycka pil ner och plus samtidigt på ratten när bilen är igång. Händer konstiga saker med instrumenten så har du aktiverat JB4kontrollerna. För att se kablaget måste du in i ECU-lådan vilket lär kännas sådär för en säljare att godkänna. Mkt lätt att ha sönder något när man ska ha bort all plast över motorn. De flesta bilar jag har haft att göra med har trasiga fästen till kablaget som går över motorn.

Är bilen trimmad på något sätt så bör du märka betydligt bättre vrid. Det är stor skillnad på ett steg1 trim och helt original. Du bör alltid provköra flera bilar av samma modell för att få en känsla för "hur de ska gå" i vilket fall. Kolla gärna en som är betydligt dyrare med mer utrustning så du kan märka eventuella skillnader. Se dock till att uppenbara saker som motor och växellåda är detsamma.
Tack för era svar!

Hann tyvärr inte se dom senaste innan provkörningen.
Utöver ljuddämparen är bilen inte trimmad på något annat sett just nu. Om den varit det tidigare vet jag inte.

I serviceboken fanns inget att klaga på, den var servad oftare än den skulle. Har även varit inne på en BMW-verkstad för att intyga servicarna och turbobytet.

Bilen ser som sagt lite tråkig ut med lackade baklyktor osv, och man får nog lägga några kr för att få den OK.

Motorn gick hur fint som helst, och kunde inte höra några tickande ljud eller liknande som man läst om. Hade även med mig en vän med lite bättre koll.

Fick ner priset med 5000kr + en gratis service. Tänkte nu sova på saken och försöka få tag på tidigare ägare imorgon.

För övrigt fick jag ett väldigt bra intryck av bilhandlaren (Barkarby bilcenter). Väldigt trevlig säljare som lät mig kolla och provköra i fred utan någon press.
Tänkte jag skulle uppdatera här!

Det blev ett köp, och jag är sjukt nöjd med den hittills.
Jag har väl lite planer för den rent kosmetiskt, men maskinellt går den som en klocka.

Började med att rubba, polera och lackförsegla hela bilen då lacken var sådär. Blev ett riktigt stort lyft, och fick dessutom bort parkeringsskadan på fronten.
Sedan har jag lite mer planer, men får se om jag ska ta det innan vintern eller i vår.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Grattis till köpet! Kör bilen och vänta lite med moddandet. Det tar ju aldrig slut med saker att ändra/fixa/optimera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.