|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Nu var tid bokad i nästa vecka för fortsatt analys :) | |
|
Får passa på att avsluta denna tråden nu då. I förra veckan gjordes jobbet om igen. Centrumbulten till vevaxeln släpptes, kammarna nollades och nu även balansaxlarna. Dessa stod lite fel och troligen hamnade de i fel läge vid bytet. Skillnaden hördes med en gång. Inga vibrationer kvar. Inget dånande bakgrundsljud. Växlar man mellan femman och sexan i landsvägsfart hör eller känner man i stort sett inget, varvräknaren ändrar sig bara. När balansaxlarna låg fel kändes varje motorvarv i både bilen och kroppen. När BMW insåg att de verkligen orsakat felet så skall de verkligen ha all cred för hur dom gjorde om och gjorde rätt. Fick även lite plåster på såren som en god gest för all tid jag lagt ner. Alla kan göra fel och huvudsaken är att man tar ansvar och rättar till det :) |
|
|
Så skönt! Har du möjligen kollat om centrumbulten på vevaxeln fortfarande tycks wobbla? /Lennart |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Skönt att det löste sig! Det lönar sig att vara envis ibland. :) |
|
Centrumaxeln är still. Men det är den sedan den byttes vid återbesök nr. 3. Kortfattat så blev det enl följande: -Kamkedjebyte, efteråt vibrerade bilen -Återbesök 1, hittade inget fel -Återbesök 2, hittade inget fel och att centrumbulten svängde borde inte vara något problem Återbesök 3, nav och centrumbult byttes, men tyvärr nollades inte balansaxlarna trots att jag sa att det behövdes enl verkstadsboken som jag hittat på nätet. Återbesök 4, centrumbult släpps och både kamaxlar och balansaxlar nollas och allt blev bra. BMW hade alltså sparat åtskilliga timmars jobb om de nollat balansaxlarna vid återbesök nr 3 när bilen ändå var isärplockad. Bara att lyfta ner tråget och sätta dem i nolläge innan bulten dras igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.