AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.153

Axel och remskiva wobblar - VIDEO!

Sida 1 av 2
To
21
Tompa76
320i -09
Har haft min E91 med N43 inne hos BMW på kamremsbyte och har vibrationer som följer varvtalet som jag inte kan leva med. Motor, avgassystem och allt sitter bra upphängt i bussningar och kan röra sig utan att ta i något.

Filmade med långsam film på remskivan som driver remmen till generator etc och den är ju inte centrerad. Den borde väl i stort sett sitta som en förlängning på vevaxeln?
Här är en länk som visar rörelse. På tomgång. Hoppas videon funkar.
Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Så här ser det visst ut:
Länk

inte bra om kedjehjulet innanför rör sig på samma sätt-

FAF
To
21
Tompa76
320i -09
Kedjehjulet är ju det som driver kamkedjan och det är bytt.
Både nav och remskivan (vibrationsdämparen på länken ovan) har varit borttagna och eftersom ljudet kom efter kedjebytet måste det ju vara där problemet är.

BMW föreslog att jag skulle byta motorkuddar men det kommer ju inte hjälpa detta.... Varför skulle det bli problem med dem bara för att de bytt kamkedja.
Motorgången är ungefär som när man åker något trecylindrigt på en medelhavsö men långt från den välbalanserade BMW jag lämnade in.

Kul när man lagt 22.000:- på kamkedja och nox-givare... :(
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Packboxen mår nog inte så bra heller...

FAF
Hej,

Alldeles säkert har den aktuelle teknikern skruvat bort sig. Och antagligen försökt men inte kunnat rätta till det, utan mörkat. Vem vill ha en skadad vevaxel i meritförteckningen?

Så nu har den snett ansatta vibrationsdämparen förvandlats till en vibrationsgenerator... Plus allt annat som FAF påpekat.

Hoppas att ditt bevisläge är gott och att du får rätt på eländet.

/Lennart
Tillägg:
Det är lite svårt att avgöra från din video, men kan du själv se om centrumbulten ser ny ut? På videon får jag den till lätt brunfärgad - rost?

Om bulten inte skulle vara ny, vore det ett påtagligt fel. Jag är 99% säker på att den alltid skall bytas mot en ny, om den lossas. På min egen bil vet jag till 100%.

/Lennart
To
21
Tompa76
320i -09
Tack för hjälpen alla,

Centrumbulten är den gamla. Även de sex bultarna som sitter runt och håller remskivan.

Om allt går vägen så skall jag visa den för Rinaldo i Jönköping imorgon. Verkar väldigt kompetent på området och han kan förhoppningsvis svara på vad som gått fel.

To
21
Tompa76
320i -09
Suck... nu har BMW kollat på bilen igen och de säger att höger motorkudde tappar vacumet sakta. Känner min bil såpass bra så att jag vet att det är något som skapar obalans som uppträdde i samband med kamkedjebytet.

Var aldrig hos Rinaldo då jag talade med honom på telefon och berättade om remskivan och han sade att det måste vara något galet med bulten eller monteringen.

Här är filmen på youtube om den andra inte funkade bra.

Beklagar!

Egentligen inte annat att vänta. Jag tror att alla företag har "nej" som första svar vid en reklamation. "Aldrig hänt förut", o s v.

Frågade du om centrumbulten? Tyvärr kan jag inte ge dig full ammunition, för min upplaga av BMW TIS täcker bara upp till årsmodell 2007. Visserligen finns det en E91 med N43-motor då också, men det aktuella åtdragningsmomentet (med uppgift om "ny bult") saknas just för N43. Konstigt nog.

Men åtdragningsmoment 310 - 330 Nm med "ny bult" (M16x1,5) specificeras för N40/N42/N45/N46/M40/M42/M43/M43TU/M44. Någon med en modernare variant av TIS kanske kan fylla på med uppgift för din motor?

Det skulle vara rätt konstigt om något annat gäller för N43, men att veta är ju det som gäller om du skall gå i närkamp.

Hoppas att Rinaldo - som väl blir din nästa instans? - kan hjälpa dig.

/Lennart
To
21
Tompa76
320i -09
Tack för infon om monenten och så. Gör man en reparation i 20.000 kronorsklassen så skulle jag gärna se att kritiska bultar byts.

De skulle ta hem en bult men tyckte det var mycket jobb att demontera och jämföra när de lyckades mäta upp att ena motorkudden tappade vakuum. Men jag har jobbat rätt mycket med ljud och bedömningar och alla oljud som kommer från motorupphängning har hittills gått att påverka vid gaspådrag, motorbroms, enbart varva o.s.v. men detta följer enbart varvtalet.

Skall be att få kolla på bulten de tagit hem. Skulle inte förvåna mig om det är gänglåsning på den och den därför måste bytas...

Får nog bita i det sura äpplet och betala någon kompetent att nolla om motorn och undersöka alla delar.
To
21
Tompa76
320i -09
Dagens uppdatering... Var på BMW och dom envisas fortfarande med att påtala att höger motorkudde tappar vakuum. Fick en kostnad på detta. Fick även ca 3600:- som kostnad för att byta balanshjulet.

Kände att jag inte kom längre och åkte till en schysst verkstad som kunde släppa på remmen och ta av remskivan. Jag ville få det bekräftat att navet inte wobblade i packboxen och det var lönt att byta balanshjul. Balanshjulet var hur fint i gummit som helst men kommer inte överleva länge med de vibrationerna det utsätts för.

Här är video på bilen på tomgång med balanshjul och rem avmonterat:

Ser ju f*n ut som en förskola har skruvat ihop bilen....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min gissning är att de dragit bulten gängpaj så den gängat in snett i själva navet - dvs. att navet nu är förstört...

Detta låter som en solklar reklamation!
Är det en auktoriserad BMW-verkstad som gjort denna Kalle-Anka-reparation?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
21
Tompa76
320i -09
Om jag förstår det rätt så är navet löst kring centrumaxeln. Och denna bult sitter rätt in i vevaxeln så det är veven som är förstörd i så fall. Har jag tur har Karl-Alfred dragit sina 300Nm med fel verktyg så att bulten böjts i samband med att den drogs åt. Den har ju ganska lång fri längd från veven där den är gängad och förbi kamdrev och nav.

Det är allt BMW handlaren här i stan som gjort jobbet. MINI återförsäljare och välpolerade glaspartier också...

Har skickat denna andra film till dem nu då de tidigare garanterat att det inte var någon fara att köra och att navet är helt centrerat, annars skulle det läcka i packboxen.... - tidsfråga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ah, så är det nog - då är nog gängorna paj i själva veven som du skriver!

Navet vobblar ju inte, bara själva skruven - så den måste sitta snett!
Att hela vevaxen skulle vobbla är orimligt med tanke på hur den är konstruerad och lagrad...

Fortfarande ett solklart fall av reklamation!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nog tusan vobblar navet,och detta sitter ju stumt på veven?? är det nån som tappat veven i golvet.Har aldrig sett nåt liknande inte ens på en gammal jänke8a.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Försvann vibrationerna när du körde utan vibrationsdämparen (hihi)?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
To
21
Tompa76
320i -09
Det borde vara mindre vibrationer då massan är borta, men vi stod inne i en verkstad och jag var nöjd att kunna filma på tomgång. Fast jag var inte nöjd med vad jag såg... *grrr*

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det var synd.
Jag har nämligen en liten vibration vid visst varvtal o har bytt koppling, svänghjul, motorkudsar samt vibrationsdämpare utan resultat.
Min vibration märks dock bara om man står still o håller 1100 eller 1350rpm o då är det jag som märker nåt.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
To
21
Tompa76
320i -09
Är nu överens med BMW om att något är galet när navet och bulten wobblar som den gör så om knappt två veckor tar dom in den och byter bulten och nollar om motorn och det känns bra. Även packboxen skulle de ta med samt de tar även hem ett nytt nav om det ser ut att ha blivit någon skada på det.

De håller med om att det inte kan vara bra att den wobblar som den gör men tror att ljudet kommer från motorkuddarna men jag är rätt övertygad om att balanshjulets obalans orsakar ljudet från början.

Känns bra och hoppas bara att det inte hänt något med vevaxeln eller annan motgående yta som gör att det inte blir bra.

Uppdaterar tråden när jag har svaret :)
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Har det hänt något ännu?
To
21
Tompa76
320i -09
Jadå. Ingen dag är händelselös i detta ärendet. Idag är en stor dag då det är exakt 4 månader sedan jag bad dem fixa avgasvärdena vilket detta härrör till.

Direkt efter mitt inlägg 19/9 tog jag återigen bort remmen och remskivan själv och körde även bilen denna gången. Dessvärre försvann inte ljudet så jag hörde då av mig till BMW och bad dem ta med motorfästet också även om jag inte trodde dessa högfrekventa vibrationer kommer därifrån.
Googlade ännu mer och läste verkstadsmanualen där det står på sid 1 "Important!"- Balansaxlarna roterar fritt och måste nollas enl beskrivning senare....
Vissa mekaniker säger att det kan gå bra ändå och att oljepump/balansaxlar men det enda sättet att säkerställa att de är i rätt läge är att ta ner oljetråget och fixera balansaxlarna i sitt nolläge på samma sätt som kamaxlarna.

Meddelade detta till BMW och bad dem även ta med tre st clips mellan innerskärm och skärm som ej gick att återmontera hela då jag haft bort innerskärmen i somras.

Lämnade in bilen i måndags och poängterade att detta skall vara sista gången och de skall följa BMW's metod. Hämtade bilen och de har bytt centrumbult och nav, nollat kamaxlarna men struntade i balansaxlarna. De skrev sedan att ljudet ej försvann så de bytte motorfästet och då försvann ljudet. Naturligtvis försvann inte ljudet.... :(

Kollade kvittot och de tre clipsen har jag betalat för med montage. Kollade på bilen. Finns inga clips där. Totalt slarv rakt igenom hela kedjan. Visst, ett par clips spelar väl ingen roll men hade jag bett dem byta bränslefilter eller bromsvätska så kan dom ju lika gärna glömma det. Serivicekillen går ju igenom allt som är gjort och läser från kvittot. Som är en arbetsorder som han själv skrivit. Ingen utom mekanikern vet ju vad som är gjort.

Är ni tveksamma över service så begär att få utbytta delar i en påse när ni hämtar bilen.

Här är en länk där ni kan höra vibrationerna. Växelspaken vibrerar, mittkonsolen vibrerar. Har en mini cooper cab men 23000 mil och inte ens där finns några varvtalsvibrationer inne i bilen.

Så igår blev det ett sakligt mail med min dagbok till VD'n för återförsäljaren. Vet att han jobbat hårt för detta och han förtjänar att få reda på detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.