AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
408

M3 e30+ 18år+ småby= genomförbart?

Jo
47
Jocke Plåt
Mkt utrustad
318 -92
Hej, säga att jag är arton år och intresserad av att köpa en m3 e30 -87 och bor i en ytterst liten ort i mitten av småland, funderar på om vad försäkringsbolagt vill ha för enbart en trafikförsäkring till dito?

tänker absolut skriva bilen på mig själv, känns mer laglydigt på det sättet.

Tänkte att det var bäst att fråga här först innan man ringer runt och frågar, mycket bra forum, kan tänka mig att frågan varit uppe förut, men hitta ingen tråd som passa mig....
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
För bara trafikförsäkring kommer du nog undan hyfsat billigt... Men borde du inte ha lite mer försäkring på en M3:a?

/Kristian
Jo
47
Jocke Plåt
Mkt utrustad
318 -92
Jo, visserligen borde man det, men jag satsar på ett väldigt avancerat larm som en god vän utbildar sig för att bygga, han kan skräddarsy det, då slipper jag oroa mig för stöld, hemma står den ändå i garage...
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
Kolla www.susab.com, där brukar det bli bra priser på bmw. Många försäkringsbolag nekar dessutom försäkring på modeller som din.
Håller med Kristian om att du nog borde köra mer än trafik på bilen. Kan bli jobbigt om det skulle hända något annars.

// Booba
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Susab nekar försäkring på M3 E30, jag ringde de.

Mvh Abbe
Länk
Mo
176
Moe
Cykel
Vad jag vet så är försäkringsbolag skyldiga att erbjuda trafikförsäkring enligt lag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Moe, de har också fri prissättning!
Vill de inte försäkra bilen sätter de ett helt orimligt pris på försäkringen.
Men det klart erbjud någon att teckna en trafikförsäkring för låt säga 60 000kr (beloppet helt taget ur luften!), då lär de flesta backa ur och söka sig till ett annat bolag.

Det allmäna rådet som alltid med försäkringar: Ring runt och jämför/spela ut de olika bolagen mot varandra.
Kolla om det finns specialförsäkringar kopplade mot olika klubbar eller andra organisationer man är med i.
Genom att blanda in fler kort i leken, ex hemförsäkring mm. Kan man få ett annat förhandlingsläge mot bolagen. Familjerabatt...
Det finns ett otal olika rabatter i försäkringsbranschen!

Men det klart en 18-åring med en M3:a är väl defenitivt en högriskperson i försäkringsbolagens ögon.

Hoppas att det löser sig!

Mvh
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
tråkigt det där med susab, det trodde jag faktiskt inte. Johan B har nog rätt i det han säger, det är en högrisk. Konstigt att försäkringbolagen inte förstår att det finns personer som sätter sin bil på sina föräldrar :)
Hade varit intressant att höra med Dial som går ut med sin "Skaffa en försäkring som matchar bilen"
I deras samarbete med BMW kan de väl knappast neka en BMW-ägare en försäkring eller...

// Booba
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Dial var rätt dyr, men tyvärr kommer inte jag ihåg hur mycket de skulle ha. För mig var LF biligast, 640:- (!)
i halv försäkring per månad och då är jag snart 29 och
haft 10 skade fria år och bor centralt i Gävle. Jag ska entusiast försäkra den så fort mitt garage är klar.

Mvh Abbe
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jocke// Det är inte bara stöld man försäkrar sig emot... Brand, vilt, skadegörelse osv.
Hoppas att det löser sig för dig. Tycker att det är synd att försäkringsbolagen har så stor makt över oss unga och våra bilval...

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
Jo
47
Jocke Plåt
Mkt utrustad
318 -92
tack för alla svar, har ringt runt till olika bolag nu och det visar sig vara teoretiskt omöjligt att skaffa försäkring till normalpris, olustigt och trist.
m3 planerna får läggas ner i ca 20år=)

Får bli s14-motor i vanlig 318 e30 istället.......
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
Jocke Plåt; Beundrar din laglydighet som verkar vara så stark att du tom byter bilmodell.
IMPONERANDE!

// Booba
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.