AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.548

Volvo s40 stereo kod

Sida 1 av 2
Hej undrar om någon kan fixa fram stereo koden till min s40?
Bytte batteri idag och stereon kräver lösenord :-S
Har kollat intro boken men hitta inget
De står inget på själva steron heller.
Det är en HU-605 stereo med seri nr: V020801 9255294L
Hej,

Kollade den stora kunskapsdatabasen och hittade denna instruktion:

Bland de förtjusta kommentarerna till videon ovan finns bl a den här länken, som tycks leda väldigt snabbt till målet:

Länk

Lycka till!

/Lennart

EDIT! Nu, när jag kollade länk nr 2, visade det sig att just den bara är tillgänglig för boende i USA. Men det borde ju finnas något motsvarande i Sverige/Europa också. OM nu inte den första länken leder till målet. /Lennart
Hejsan tack för svar.
Tog ut stereon idag och kolla men fanns ingen kod där tyvärr. Har kollat igenom alla papper som finns i bilen men inte finns något där heller.
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Släng in den i frysen ett par dagar, har hört att det nollställer allt? :)
Tror nog en Volvo klarar -30 grader ;)
Visa användare
3.753
Sani
Det ska mycket till innan det blir -30 i stereon, om du ej monterar loss den...
Haha tror inte de hjälper med kyla:p
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att frysa ner stereon låter som en typisk skröna!

Källa till det påståendet är nog på sin plats!

Det kan bli kallare än -30 grader C, riktigt kalla vinterdagar i vårt avlånga land!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.753
Sani
Nu börjar det bli OT, men ja Johan B - jag har själv stått o pissat utomhus i -48 grader (visserligen i Finland), så jag vet ;) Men det betyder inte att alla bilens komponenter hinner bli nedkyld till de temperaturerna!

Visst låter det som en skröna - men det kostar ju inget att försöka, som en sista utväg.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och var hittar du en frys som går till -30 grader C?

En bil som står ute i -30 grader C eller kallare, kyls ner väldigt snabbt om motorn inte är igång (eller värmare är inkopplad), skulle misstänka att det tar max en eller två timmar innan hela bilen är nere på -30 grader i de fallet.

Källa till påståendet är nog på sin plats Sani, du jobbar ju på Volvo så du kanske kan luska lite i det!?

Personligen tror jag att den enda lösningen är att åka till närmaste volvohandlare och få koden (kanske tar de betalt dock).

Mvh
Johan B

Visa användare
3.753
Sani
Det är fem år sedan jag jobbade på Volvo :) Och Alex84 har en frys som går till -30 tydligen..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sani, ok - du har inte uppgraderat din profil...

Det jag funderar över är: vad exakt är det som sker vid -30 grader C, som skulle påverka koden i radion?

Ingenting - är min gissning!

Mvh
Johan B

Visa användare
3.753
Sani
Gissa kan man, men om man inte provar vet man inte.. ;)

Man skulle väl kunna tänka sig att stereon återgår till fabriksinställningen (0000), då back-up batteriet tappar spänningen...? Om alternativet är att kassera stereon, är det kanske värt att testa - Fast jag hade nog hellre också betalat Volvo för tjänsten!

Jag arbetar fö fortfarande inom Volvo (LV), men är numera leverantör av fästelement.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skulle förvåna mig om stereons kod ligger på ett minne som kräver ständig ström, mer troligt är väl att detta är "bränt" på någon form av flash-minne eller liknande komponent. Dvs. data som ligger lagrat ända tills det blir raderat eller överskrivet av ny data (programmering).

Testa kan man ju alltid, men personligen är jag (extremt) skeptisk till att kyla löser problemet!

Sedan är ju som sagt nästa problem att hitta en kyl med kapacitet att gå under -30 grader C för testet...

Mvh
Johan B

Visa användare
3.753
Sani
Orka :) -30 är något Alex84 bara drog till med, som du ser ovan!
Hej,

Av länkarna i mitt förra inlägg (i början av tråden) framgår det tydligt, att koden är en inbyggd del av stereon och att den, om den förkommer, bara kan återfås genom en kontakt med Volvo.

/Lennart
Bara köra in på Volvo lenwib skriver.
Jag ska åka in till volvo på fredag, får se vad dom säger.
Såg en kille på bilskroten idag och han säger att volvo tar 800kr för koden :-0
Är de ingen här som jobbar på volvo?
Hej,

Om du vill ha lite sysselsättning, innan du eventuellt gynnar den vinstmaximerande "hjälparen" på fredag, tycker jag att du skall googla på "hu-605 code calculator".

Jag har inte djupdykt i svaren, men, som sagt, du kan ju läsa lite och kanske prova. Roligare än att bara vänta på att bli utsugen.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.