AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
14.319

Kan man ha en i3 som bruksbil

Sida 2 av 2
mf
10
mfxn
i3 REX
330ixAT -03
Det är få elbilar förutom Tesla som just nu har en verklig garanterad räckvidd på 8+8 mil + felkörning/shopping längs vägen (=18 mil).
Nya Nissan Leaf kanske. Chevrolet Bolt möjligen. Dessa är dock inte testade nog i vårt klimat för att ge säkert svar än. Kall svensk vinter tar sin del av kakan tyvärr.

Ett alternativ är elbil till infartsparkering med elstolpe och därifrån stadsbuss/tunnelbana/pendeltåg.

Fråga mig om BMW i3!
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Intressant läsning..Uppgrade på g!

Länk

Mvh
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Låter riktigt intressant.Dom utlovade 125 miles på el motsvarar 22mil. Kanske kan vi hoppas på ca 20 mil verklig räckvidd. I artikeln tas också upp att bensintanken även kan komma att utökas. Räckvidden på bensin får i USA inte vara längre än räckvidden på el.

Dagens (årsmodell 2016) i3 Rex har kanske en ungefärlig el-räckvidd på 15 mil i Confortläget. Är det någon som vågar uppskatta hur mycket räckvidden ökar om man istället kör i Eko-läget?

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
OBS!! Den utökade räckvidden kommer gälla from årsmodell 2017, som börjar säljas i augusti 2016.

me
364
mephisto
M240i/6 -17
15 mil i comfort är svårt men däremot i eco-pro+ med dagens i3 Rex.
Med uppgraderingen 2017 blir det nära 20 mils räckvidd i eco-pro+.

Vem behöver mer räckvidd än så per dag? :)
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Ok, då har jag missförstått det hela lite grand. Är det rimligt att köra längre sträckor i EcoPro +-läget? Lite Comfort i form av AC mm vill man ändå ha under resan. EcoPro-läget låter mer rimligt i så fall.

Vem behöver mer räckvidd än ca 20 mil per dag? Om man behöver det varje dag köper man kanske en annan bil än i3:an. För egen del kommer jag börja jobbpendla 8+8 mil varje vardag från mitten av februari. Med nuvarande E91:a räcker det med att tanka en gång per vecka....

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Jag kör alltid i eco-pro+ med fläkten på lägsta så det inte immar igen.
Körde 35 mil i sträck i julas med två tankstopp. Nästan full tank när jag var framme dessutom.

Det är ingen värme i eco-pro+ men är det över nollan funkar det :)
Synd att inte stolsvärmen funkar i eco-pro+, då hade man inte behövt värme.

Om man gör farthållaren redo (röd) utan att aktivera den kan man köra obehindrat runt och över 90 km/h utan att bilen stryper farten i eco-pro+.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.