AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.724

Tjuvström 525i touring 2002

so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Tjena!

Har ett nytt bosh-batteri och även en "ny" begagnad generator. Den förra la av och laddade inte så bra. Nu har jag kört med bilen några kortare sträckor. Skulle precis iväg och nu startar inte bilen "igen". Generatorn ska ladda batteriet vid körning, "ska kolla igen senare". Han som bytte sa att den laddade bra igen....

Hur stänger man av larmet på bilen? Är de bara en säkring som man drar ut? Eller vad kan man göra?

Supertack!
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Jag hittade säkringen och drog ut den till larmet, men larmet bara tjöt ändå! Måste väl koppla ur larmet helt. Ska tydligen sitta under hjulhuset där bak.

Vill bara se om det är så att det är larmet som drar ur batteriet. Man kan ju vara något annat. Ska dubbelkolla hur mycket generatorn laddar med multimetern.

Hej,
Skrev alldeles nyss ett inlägg på min Ipad, men den och AP trivs inte ihop.... Försöker lite kort igen.

På min bil slutar larmet - som går om man försöker öppna den larmade bilen via nyckel dörrlåset - att tjuta när man vrider på tändningen. Om du försöker med någon fuling, som bara stänger av tjutet, lär du ändå få problem med startspärren.

I övrigt måste du kolla batteriets polspänning efter vila resp. när bilen går på tomgång. Och ev mäta tjuvström. Sök här i forumet, det finns massor av information!

/Lennart
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Tack, ska söka lite mer på forumet. Har stängt av larmet nu.

Håller på att ladda batteriet, sen ska jag mäta det när bilen är av och sen när den är på. Sen göra lite lasttest.

Tack, kanske återkommer.
Hej,

Inte "kanske återkommer", hoppas jag. Det är ju återkopplingen, när du löst problemet, som hjälper oss andra! Hoppas att du återkommer, hur det än går!

/Lennart
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Sant!

Nu mätte jag 12,4 på batteriet "fullladdat". När motorn är igång blir det runt 13. Utan att något är på, lampor, radio osv.

EJ bra! Måste ha vart en "dålig" egagnad generator?

so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Kan även nämna att jag kollade upp batteriet på Mekonomen, det gjorde ett test och sa att det var bra.
Hej och tack för återkopplingen! :-)

12,4 V på batteriet, innan bilen har somnat helt, tycker jag är OK. Högre värden har visserligen rapporterats, men de kan då möjligen avse ett batteri som inte är inkopplat, alternativt mäts när bilen har somnat efter 15-20 min.

Runt 13 V (13,0 ?) laddspänning är onekligen (för) lågt.

Hur tråkigt sådant än är, luktar det väl reklamation på generatorn.

/Lennart
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Runt 13.08 laddar den.
När jag stänger av så går den ner till runt 12,38. Så den laddar. Men laddar inte bra. Ska man inte ligga runt vid 14.00 med last på? För att det ska vara riktigt bra?

Tack för hjälpen. Hoppas jag har kvar garanti :)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
14,3V är vad t ex. Bosch specar för sina laddregulatorer...

Men det är ett mätvärde vid "förhöjd tomgång" - så varva motorn till ca 2000 varv och mät. Vid tomgång kan det bli lite lägre spänning.

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.