AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.404

Bmw 528iA -98, svårstartad, ojämn tomgång & går ryckigt. Vevaxelgivare?

Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
Tjena!
Som sagt, har en 528 som börjat bete sig konstigt senaste dagarna. Svårstardad, ojämn tomgång och går ryckigt vid gaspådrag..
Jag har provat byta tändstift som hursomhelst började bli dags, och luftfilter i samma veva. Gick inget bättre så jag undrade ifall man kan göra en felsökning själv utan att behöva lämna in för att göra det? Misstänker efter vad jag läst på forumet att det kan vara vevaxelgivaren som krånglar, men vill inte börja köpa reservdelar utan att veta mer precis vad felet kan vara!
Någon som varit med om liknande på sin bil, och som vet vad problemet kan vara?

Grymt tacksam för svar, använder bilen ofta och behöver få den att gå bra igen!! :)
MvH Sebbe
Jag tror inte på vevaxelgivaren om det inte specifikt finns en felkod på den , men man vet ju aldrig.
Låter mer som en defekt tändspole, ingen tänd motorlampa, inga felkoder?
Om så är fallet så skulle jag misstänka bränslepumpen eller om det blir felkod å fler än en cylinder.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vev- eller kamaxelgivare, trasig tändspole, dåligt tändstift, tjuvluft, trasig LMM etc. etc....

Gör en felkodsavläsning till att börja med - troligen finns det en eller flera felkoder som kan ge vägledning i fortsatt felsökning.

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kolla gummidetaljerna mellan luftfilter och insug. Demontera och kolla noga efter sprickor. Kolla också slangen som går från gummibälgen in under spjällhuset.
Är de OK bör du nog köra diagnos.

___

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.