|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte höra hur det är med att trimma bmw 320d EfficientDynamics -2012? Tänkte mig att isåfall vid köp sätta dig steg 1 eller 2 (beroende på tillverkare) och få ut runt 220hk. Är det tex mindre turbo på denna än 177hk så man löper större risk för tex turboras? Vad skiljer sig rent mot 177hk? Annan utväxling har jag läst om. Något mer? | |
|
Det är samma delar som i en 184 hästars. Har kollat i real oem och har hittills inte hittat några skillnader i hårdvaran. Förutom att ede har kylgardin, annan utväxling och balans vikter. Mjukvarumässigt är Momentet strypt på höga varv så att man stannar vid 163 hp. Moment kurvan ska i övrigt vara identiskt har jag hört. Men uppgifterna går isär. På vissa siter påstås ede ha 380 Nm precis som 184 hästar medans vissa uppgifter pekar på en marginell skillnad. www.zeperfs.com påstår att EDE gör 0-100 på samma tid som 184 hp, vilket betyder att den i så fall är snabbare än både gamla 163 hästarn OCH 177:an. Kan det vara så att bmw officiellt specar bilen till 163 av skattemässiga skäl? Om du ska trimma bilen så går det inte via bmw (performance kit), men det lär ju finnas många andra firmor som är villiga att trimma bilen. |
|
| Kolla med smo (smoab.se) i Gävle. De har dessutom 20% resten av månaden | |
Transocean |
Coldhex: Precis så lär det vara. Det är samma motorer i alla 320 dieslar, d v s 184 hästars. Men genom att speca motorn till 163 hk kunde man skapa "fleet edition" till viktiga företagskunder i Tyskland, samt sälja bilar till länder med högt skattetryck så som Belgien och Norge. D v s allting har med skatter att göra. Ingenting nytt. Både BMW och Audi har hållit på med detta länge. EDE har väl lite högre utväxling, andra däck, är sänkt och har mindre luftinsläpp men motorn är den samma som i en 184 hk version. Jag har en sådan 163 hk/380 nm version själv (E90 dA 2011 M-sport), inga problem att få BMW:s Performance Kit installerad, har dock inte skaffat detta, då jag inte förstår varför momentomvandlaren skall bytas då min bil enligt realoem har samma omvandlare som kommer med PPK :-) |
|
Jaha men det var ju ändå glädjande att höra att det går att installera på EDE. vilken effekt får man då? I real oem finns ej perf kit för ede. |
|
Transocean |
204hk/420nm skall det vara. |
| Lite intressant faktiskt. Ska kolla upp detta efter att jag bytt den beryktade kamkedjan. Misstänker dock att det är för dyrt för att vara värt det typ lika mycket som det kostar att byta in bilen hos en bilhandlaren mot en roligare. | |
Transocean |
Lite över 10 000 kr skall det väl kosta om du har manuell. Den där kamkedjan, rasslar den tydligast runt 1300-1700 varv eller? |
|
När jag frågade på BMW om att montera PPK fick jag ett blankt nej, det erbjöds inte till EDE. Var frågade du och fick du någon offert Transocean? |
|
Transocean |
Hej igen, för att undvika förvirring så är min bil ingen Ede. Min är automat och Ede kommer endast som manuell. Dock är motorsiffrorna mellan min "de-tuned" bil och en Ede identiska alltså 163hk/380nm. Samma motor går också att finna på 320d Fleet edition. Jag kontaktade BMW Tyskland via Länk och angav mitt VIN och bad verkstäder nära Düsseldorf att komma med prisförslag för PPK. Fick ett pris på 2300€ för hela kittet från Krefeld. Inga problem att min var de-tuned. Fick bara ett svar från 6-7 möjliga verkstäder i närheten. Manuella bilar kostar väsentlig mindre. Det råder full förvirring om detta även på e90-forum.de, de flesta menar att PPK inte går ihop med Ede rent tekniskt, men många skriver samma sak även om Fleet edition...Länk Jag tror att BMW har sagt att Ede och andra 120kw modeller inte skall erbjudas trim, men att vissa förhandlare trotsallt gör detta, då det endast är en ECU sak och den skall ju bytas. Det enklaste är väl att fråga tyska BMW själv. Förutsätter att man kan tyska då frågan man ställer via formuläret skickas vidare till olika BMW-verkstäder i ditt närområde och tyska verkstadsfolk svarar inte på mails på andra språk än just tyska. Google Translate kan man bara glömma :-) |
Transocean |
Länk |
|
Ringde och kollade. BMW mölndal säger att PPK ej är godkänd för montering på en EDE. Observera ej godkänd, men säkert möjligt, men BMW har valt att ej godkänna monteringen. Därmed är PPK ointressant även om någon handlare skulle se mellan fingrarna. Ett vanligt trim skulle jag aldrig ge mig på. Då är det bättre på alla sätt att byta bil. |
|
Transocean |
Jag skall testa att beställa en PPK ECU direkt från BMW. Återkommer. |
| Transocean: på vilket sätt skulle det vara bra menar du? Det är väl mer än bara ECUn som ska bytas. Och vad är vitsen med PPK när BMW inte har godkänt, då är det väl samma sak som att trimma via annan firma dvs du behåller ej garantier och det kan bli strul med försäkring. | |
Transocean |
Ja, plast skall demonteras för bromsar, större fläkt skall monteras, PPK-emblem skall klistras på... på min automat vill dom byta S126 omvandlaren mot en S 126 omvandlare..... ja dom tar en Intercooler från 325D....då kan man egentligen börja snacka om en blåsning eller? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.