|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej Vinkeltolvor! Har nu demonterat-renoverat-samt återmonterat min start till M 70á n. Inte kunde man väl ana att det skulle finnas en växellåda även i startmotorn??!!. Nu -med nyrenoverad planetväxel- blev det dock ett helt annat ljud i startfasen. Tankarna går onekligen till en gasturbinstart när man hör henne nu. Startmotorn är på 2,2 kw vilket gör att den vill ha 180-200 amp i startögonblicket. Själva konstruktionen med planetväxeln är enligt min mening något underdimensinerad. Lagret i bakre gaveln hade tagit stryk och blivit ovalt (-sannolikt för litet fett?) vilket resulterade i att bakre delen på ankaret börjat skava på fältlindningarna. Planetväxeln växlar ner varvet till 1:3,5. Finns dock utbytes på Bosch för 3800:-. Om Du av någon anledning ändå skall ta ner alla "jävla rör" (typ ett mindre kärnkraftverk) under magen på henne så passa på och byt även startmotorn om bilen gått mer än 15 -20000. Vissa skruvar kan man enbart se i ormboet. Andra inte ens det utan man måste känna sig fram med en fast 12 mm nyckel. Nu skall jag inte bråka så mycket på det, ty det stora felet är att man inte har en komplett M 70 verktygsarsenal.... förrän efteråt. Mina kol hade på 17500 mil slitits ner ca 50% av tillgänglig distans. En sak är säker: skall någon punkt med på ett "M 70 mekanikercertifikat" så är startmotorbyte definitivt en av punkterna. MVH /// Paap Reeder |
| Startmotorn på alla 750 E32 jag har hört har låtit på ett mycket specellt sätt. Har det att göra med att den är sliten eller skall den vara så? Jag har aldrig hört en annan startmotor som har detta läte. | |
Paap Reeder |
Hej! Om vi utgår ifrån att startvarvet på V 12:an är 200 v/m - utväxlingen startdrev / kuggkransen på svänghjulet är 1:7 (gissar bara) samt utv i planetväxeln är 1: 3,5 så måste själva elmotorn i startmotorn snurra med ca 5000 v/m. Hade ingen varvräknare tillgänglig när jag provkörde starten "lös" men den snurrar "utav bara den". I vilket fall snurrar den 3- 4 ggr fortare än en vanlig start. Därav det vinande ljudet - tror jag. MVH /// Paap Reeder |
svardska |
Från det ena till det andra Paap! Har du fått henne att gå? mer än tomgång menar jag. Var det batteriet som någon nämnde på en annan lina? |
Paap Reeder |
Hej "svardska"! Har just ikväll kört henne varm (kanske ca 1 tim tomgång under test)och blandat glykol m m. Dock går hon fortfarande på risig tomgång men "möjliga fellistor" har nu krympt avsevärt allteftersom jag blivit klokare. A) Märkligt är att hon kan gå utan luftmmätarna anslutna B) Märkligt är också att hon spottar och fräser (skjuter) i en av / alt båda kattarna om man spelar på med gaspedalen C) Fortfarande tror jag hon får för mycket. Har kopplat förbi samtliga insprutare så att jag manuellt kan bestämma soppamängden genom att styra + strömmen istf Motronicboxen som ju styr minuset. Har nu tränat upp mig så att jag i alla fall på tomgång gör det lika bra som microchippet i Motronicboxen. Det blir dock litet för invecklat att köra på väg. Laserkontroller, rödljus, rondeller, barnvagnar och så manuellt styra insprutarna...... de ä mycke´nu! I och med att hon startar så är det mycket lättare att göra olika uteslutningsprov. Rapport kommer senare. Möjliga fel just nu: 1) skall undersöka vad hon menar med att gå utan MAF anslutna. Testade att koppla loss ena spjället - helt stängt och hon puttrade på ändå??? Mörkret kom så jag skall göra om testet i morgon. Är detta sant är det ett mekaniskt fel ty då går hon på tjuvluft. Alltså inte "skit bakom lödkolven utan istället skiftnyckeln." MVH /// Paap Reeder |
svardska |
Kan du ha satt insugspackningarna fel? hur nu det skulle kunna vara möjligt! eller nåt med vevhusventventilerna!? Kan man blanda ihop kablarna till insprutarna så dom hamnar på fel sida? Knastips men ibland gör man tokiga grejer. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.