AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
985

E39. Om Red Line MTF olja i manuell växellåda

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er allihopa

I början av våren böt jag BMW’s långtidsverkande olja i min manuella växellåda med Red Line MTF, i hopp om att få tystare och smidigare växlingar. Jag hade tidigare läst i forumet att denna olja fungerar med gott resultat i äldre BMW vagnar och jag har även läst tillverkarens tekniska artiklar om denna olja som i minst sagt övertygande. Förväntningarna har dock uteblivit. Den fungerar knappast bättre en BMW’s egen olja men inte sämre heller. Det lutar därför åt att jag byter tillbaka till BMW’s original olja igen. Har några av er gjort samma experiment själva och vad har ni för egna erfarenheter i så fall?. Tacksam även för övriga synpunkter om bytet. BMW’s original långtidsverkande olja sägs finnas i enbart fem liters dunkar och det lär bli kännbart kostsamt att köpa en sådan. Går det att köpa oljan direkt från sin tillverkare i mindre mängder och var heter tillverkaren och oljan i så fall?

Ha det gott
Ellinas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Åk du med den olja du fyllt MTF är ju longlife olja,
fabrikat eller typ gör ingen skillnad om den bara fyller de specar som finns i instruktionsboken.
Vad jag kan se så finns de en del manuella BMW lådor som även fylls med automatolja (vanlig att man gjorde så på volvos manuella lådor för att de skulle bli smidigare och tystare.) men det beror nog omgivningstemp mm.Det står ju på en skylt på lådan, vilken olja som den är fylld med.ATF el MTF

MVH
Hasso
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej Hasso

Tack för ditt svar. Så vitt jag kommer ihåg finns det ingen specifikation i instruktionsboken om vilken
olja som bör användas i växellådan men skall titta igen för säkerhets skull. På växellådan sitter dock en
gul skylt vilket i och för sig indikerar att det skall vara longlife olja i den. Minns inte om det finns mer
information på den men jag skall kolla närmare vid tillfälle.

Men du, har du lust att svara även på mitt andra inlägg från igår "E39. Klonk men inte från B-stolpen" ?. Jag tror att du kan komma med nyttiga synpunkter.

Med vänlig hälsning

Ellinas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag hittade ingen uppgift i verkstadshandboken heller utan bara till automaten. Det finns däremot mycket uppgifter vilken automatlådeolja och olika fabrikat som kan användas till den manuella.
Klonket får du nog leta efter, med hjälp av en kompis placerad på lämpligt ställe.Men jag vet att på vissa bilar så har de fått modifiera hållarna till domkraften,dvs den lossnar och för oväsen.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.