AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
564

E39. Klonk men inte från B-stolpen !

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er allihopa

Till skillnad från andra E39:or som diskuterats i forumet, i min klonkar det någonstans till höger bakom mig i trakten med höger bakdörren, höger C-stolpen och höger delen av hatthyllan, vid låga hastigheter, varje gång jag möter upp kopplingen, gasar, bromsar eller när höger bakhjulet hamnar i en väggrop. I kurvorna hörs det ibland två gånger efter varandra som om någonting skulle sitta löst. Missljudet försvinner dock när bilen kommer upp i högre hastigheter. Jag trodde först att ljudet kom från bakvagnen men numera är jag övertygad att det kommer inifrån. Jag har haft bilen på verkstad för undersökning av bakvagnen men man har inte kunnat hitta något fel. Man har t.o.m. haft bakre höger stötdämpare demonterad för att undersöka övre fästet och man har konstaterat att den också var friskt. Anmärkningsvärt är det att under större delen av förra vintern var klonket helt borta och kom tillbaka till våren när temperaturen steg till c:a 10 grader. När det var borta kändes det som om jag hade en ny bil. Det hördes väldigt litet när jag köpte bilen men nu är det så irriterande att det dödar hela glädjen med att köra bilen och inte minst BMW’s kvalitets image. Tacksam för synpunkter och tips.

Ha det gott
Ellinas
har exakt samma problem.. nån som vet?

Länk
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Hej.

Är du säker på var ljudet kommer ifrån? Det kan vara svårt att lokalisera det på egen hand då ljudet studsar i en trång kupé. Hade en Volvo en gång där jag var övertygad om att det skrammlade i höger bakdörr men det visade sig tillslut att det var under passagerarstolen det skramalde.

Man bör ha en passagerare med sig som kan försöka lyssna var det kommer ifrån. Har själv suttit i skuffen på en Jeep Grand Cheroke som skrammlade.

/Gunnar
/Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.