AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.206

Elbilar och i synnerhet tesla

bl
270
bluetrain
x3 msport
Provade härförleden en i3 och intrycket är en klart häftig bil på många sätt. Samtidigt är jag lite skeptisk och halvt allergisk mot att elbilar "måste" se annorlunda och spejsade ut. Kan inte bilfabrikanterna ta fram (fler, snabbare) elbilar som är som vanliga bilar, på el med hygglig räckvidd liksom? Eller är problemet att de inte vågar ta klivet utan lite ser elbilen som en het potatis som ingen - på bred front, alltså - vågar ta de avgörande kliven nu och inte se el som ett framtidsprojekt post 2025?

Vad som sporrar min tanke var att jag för någon vecka sedan fick prova en tesla (p85d) och lite efteråt fick ganska klart för mig att kartan helt håller på att ritas om. nu. har tidigare haft ganska avvaktande hållning mot elbilar men det är ganska svindlande tanke om tex tesla 2017 lyckas ta fram en (bra) elbil med 30-40 mils räckvidd runt 350-400kkr. Hur attraktivt känns då en diesel/bensinare?
Onekligen en spännande tid att beskåda utveckligen hur och när elbilen på allvar börjar ta upp kampen med förbränningsmotorn. Eller så är det en fluga. Precis som internet.. :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tesla går ju back på varje bil idag och att då lyckas gå med vinst på halva försäljningspriset inom 2 år känns långsökt.

Jag tror elbilarna är en stor del av framtiden för bilismen. Men för mig som främst ser bilen som ett nöje (iaf just nu) lockar det inte.
Transocean
Här i Norge är Tesla lika vanliga som Passat. Gillar man Apple och Iphone gillar man säkert Tesla också. Sen att det är dåligt byggkvalitet och massa småfel som i en Citroën spelar då mindre roll. Tråkig design a la gamla Mazda 6. Nääää....
bl
270
bluetrain
x3 msport
Nu är det ju helt olika modeller vi pratar så det är väl inte otänkbart att de kan hitta en affärsmodell om de lyckas få ut attraktiva bilar som är nåbara för medelklassen (p85d kostade 1,4msek..) så att stora produktionsvolymer kan nås och de kan tjäna hyggliga pengar för långvarig livskraft. Naturligtvis, om BMW skulle släppa en bil med den körbarhet och dynamik vi är vana vid och med liknande prestanda som tesla, då är det väl knappast någon tvekan vad man väljer.
Att Tesla går back på varje såld bil påstås vara en sanning med modifikation, stora investeringar i kommande modeller och fabriksbyggande m.m. verkar vara orsaken till att Tesla blöder pengar, mao inte att det är för dålig marginal på bilarna som säljs.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Prestandan är ju något av en myt dessutom. Visste har den en enorm acceleration från stillastående upp till hundra, men över 100 och från rullande start så är den inte speciellt imponerande. Inte heller rent kördynamiskt. Men, man måste ändå applådera Tesla för att de har lyckats ruska om bilbranschen. Att komma från ingenstans och bli "household" på så kort tid är imponerande. Det har säkert fått konkurrenterna att tänka till och göra bättre ifrån sig.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Länk

Nej, tror inte på elbilskonceptet då konkurrensen från förbränningsmotorn idag är för tuff.
För att elbilar ska kunna slå ska ju motor, växellåda och batteri inte väga mer än hos en bil med förbränningsmotor och konventionell bränsletank - med samma prestanda. Helst ska det ju inte bli dyrare heller....tjoho

Det kan ju vidare vara bra med lite proportioner för denna i Sverige så hypade biltillverkare.
Teslas totala förväntade försäljning World Wide 2015, om man nu skulle klara försäljningsmålet, motsvarar ca 3 veckors försäljning av Ford F-series i USA (under augusti 2015).
Ja så ser den senare ut...
Länk
och den är tydligen lönsam, tillskillnad från Tesla....
Länk

Tesla-förespråkare känns mest idag som en sekt, en sekt som leds av en amerikansk variant av "Mr Fleece".
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om man tror att "elbilar skall prestera som vanliga bilar", vad gäller prestanda, räckvidd och pris, ja då lär man få vänta ganska länge.

Så länge det ser ut så här kan rena elbilar inte bli vanliga bilar.
Länk

Om allmänheten kunde inse detta så att biltillverkarna kunde våga göra enklare elbilar med kortare räckvidd till låga priser skulle det kunna uppstå en marknad för åka till jobbet, ica osv. Som många bilar används.
Så kan man fortfarande ha en 540i/6 eller vad man nu lustar efter i garaget för längre turer.

Hade gärna velat ha en Tesla!
Tycker också om elbilen som tanke och Tesla är ju helt klart den mest attraktiva elbilen på marknaden nu. Men den är ju svindyr, rent ut sagt. I dagsläget känns den bara som ett alternativ för dem som har möjlighet att ha tjänstebil. För en privatperson kan kalkylen aldrig gå ihop om man inte kör en herrans massa mil om året.
Elmotorn har ju en mängd fördelar jämfört med förbränningsmotorn men det känns som att någonting måste hända på batterifronten innan elbilar blir ett vettigt alternativ. Är det verkligen framtiden att åka omkring med seriekopplade laptopbatterier i golvet på bilen?
bl
270
bluetrain
x3 msport
Sen får man också betänka att det är endast andra generationen (om man räknar lotuskitbilen som den första) vilket väl är en ganska stor bedrift att komma så långt från ingenstans på så kort tid. 5-10milselbilar (okej om de är riktigt billiga) kanske kan slå men jag vet inte.

Tror dock motsatt mot Marin att elbilar måste ha kanske minst 30-50mils räckvidd om de ska slå på bred front och inte vara en nischbil. Är inte alls insatt i hur pass komplicerat det är att för de större tillverkarna gå över till mer batteri (och hybrid) men gissar det inte är helt smärtfritt. Det kanske är önsketänkande med en 3serie som elbil. Men hybrid åtminstone, borde inte någon sådan vara på gång?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Som M5 ägare och B5 ägare (som ju har några år på nacken) kändes trots allt Teslan fräsch, jag är ingen Apple Fanboy, men gillade faktist inredningen, stolarna var det enda jag tycker inte håller nivå för en bil i denna prisklass - det lär vara bättre stolar på gång.

Prestandan är som sagt grym till 100 - fortfarande mycket bra till 150 - sen tar det i princip slut. (jmf med mina bilar) - faktum är att det är inte ofta jag kör "dynamiskt" i farter över 150. - Tesla är helt klart ett alternativ,

att vara först ut tycker jag Tesla skall ha en eloge för - dom måste förutom sälja sin bil - dessutom sälja hela konceptet med att en elbil kan vara något helt annat än en Nissan Leaf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.