|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Köpte nyligen en 320d F31 utrustad med sportautomat och växlingspaddlar. Vad är poängen på en 8 växlad diesel som varvar 4000 varv?! Har förståelse att det finns på en M3 som varavar 8-9000 varv och man kör aktivt, men på en sketen 2 liters lågvarvig diesel?! Hur tänkte dom nu? | |
| Marknadsavdelningen tänkte - du köpte :) | |
|
Ett halvhjärtat försök att få en 2liters diesel att verka sportig. Men det funkade ju på första köparen... ------- //Lövet |
|
Verdi |
Nu är du på ett sluttande plan... ;-) Vad är vitsen med fyra utblås på en gammal XC90? Vad är vitsen med "sportchassi" på en Passat? Vad är vitsen med M-paket? Osv osv... |
| Jag gillar dom, inte alltid som jag är överens med växellådan, då är det skönt att själv kunna växla ner inför acceleration. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag använder spaken 999 av 1000 ggr. Jag håller med Marin - paddlar på en 2.0 D. Det är "värre" än sportchassi på en Yaris. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
"sport-förardrömmen" lever....kan marknadsmänniskorna ha kommit fram till, kanske...även om budget/företags-leasing kanske sätter stopp för större utsvävningar. Då kan man nog sälja mer, jag har ingen koll på just denna modells vandring i sälj-ligan kring de aktuella åren, men tror att det är PRINCIPEN! Om fler köper, tjänar du mer pengar ( om du inte går minus på varje affär, såklart...), på TILLBEHÖR. Idag har vi ett allt större utbud av bilmodeller, med allt fler kombinationer ( jfr. T-Forden, du kunde välja färg, bara du valde svart...det var VALET, ungefär). Idag pratar vi massor av val, och vill någon ha "paddlar" i kombi med Diesel-motor ( är det ens en manuell vxl-låda, sekvens? Annars är det ju "bara" en manuell automatkoppling, förlåt min okunnighet om nyare modeller), så säljer man nog glatt den också. Jag förutsätter att alla alla vet skillnaden mellan en automat och en sekvensiell manuell låda med elektronisk växling, med paddlar vid ratten.... em3 |
|
|
Det är inte ofta jag använder paddlarna. På kurviga småvägar kan det vara ganska kul, då sportplus läget inte passar med önskad växel. Men den enda anledningen till att jag valde sportautomaten var för att man får en MYCKET snyggare växelväljare än standardautomaten! Hela inredningen får ett lyft! |
|
| Själv använder jag paddlarna rätt ofta för att få mer motorbroms. I comfort-läget vill bilen gärna hålla toklåga varv med obefintlig motorbroms, men då kan man snabbt "paddla ner" och få lite motorbroms som gör att körningen blir lite lugnare och bromsarna får vila emellanåt. | |
|
Jag använder paddlarna mycket oftare än vad jag trodde när bilen först införskaffades. Då tänkte jag som TS, men har ändrat mig helt och hållet sedan dess. Och som Beppo säger så får hela inredningen ett lyft. Inte för att spaken ser annorlunda ut - den skiter jag i - utan för att paddlarna är så snygga! Dom tillför något rent estetiskt. Och som i treseriens fall - väljer du M-paket och sedan automat så är påslaget bara 2k för att få paddlar. Varför inte? :) |
|
|
Jag sällar mig till dem som hissar sportautomaten. Ingen stor grej, men spaken är snyggare som Beppo påpekat. Använder också paddlarna för att ibland få lite extra motorbroms. Är också smidigt att dutta en eller ett par steg nedåt precis innan omkörning för att få kvickare respons när det behövs. Här är paddlarna betydligt bättre än att behöva flytta ned handen till spaken. Sen har det en oväntad bieffekt. Min fru har vant sig av med att hålla innanför rattkransen vid sväng. Paddlarna är helt enkelt i vägen :-) |
|
| ...men ni som använder paddlarna har ju en motor värd namnet - litet skillnad mot TS "sketna" motor? ;) | |
|
Ju mindre motor desto större behov av att växla ofta egentligen. Men automatlådan gör det ju bättre än en själv... ------- //Lövet |
|
| Det är som sagt när man vill ligga lite före, omkörning tex. Hade gjort det lika ofta i en 335. Jag vet ju att jag ska accelerera, bilen gör det inte förren jag trampar på pedalen. | |
| Jag tycker paddlar funkar bäst i kanoten :) | |
|
Valde också sportautomaten och är nog beredd att hålla med trådskaparen, paddlarna upplever jag som extremt överflödiga. Tror jag använt dem två gånger totalt sen bilen var ny. Men visst, själva växelspaken har en något snyggare design än den "vanliga". /J.I |
|
| Den strategiska mjukvaran till 8-växlade automaten är otroligt bra och gör definitivt jobbet i de flesta fallen. Men när föraren värdesätter kontroll och kanske också vill undvika att släppa ratten så är paddlarna trevliga. Jag använder mina ganska frekvent men visst handlar det kanske om 5-10 % av körtiden, så automatläget vinner ändå en jordskredsseger. | |
|
Man kan även ha kul i en liten sketen diesel :-) |
|
| På en diesel är det automaten som gör bilen. Men när jag körde 335i så satt jag och längtade efter en manuell låda, trots den suveräna automaten! | |
|
Ska man vara riktigt krass går det ju faktiskt precis lika bra att peta över växelväljaren i M-läget och växla manuellt på det viset... Men visst, paddlarna är en rolig gimmick. /Masten |
|
|
330/335 6vxl aut med padlar funkar. Men på en 8vxl aut diesel som varvar 4000 😳🔫 Nån nämnde liknelsen Yaris med sport chassie. Haha |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.