AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.502

Bmw 328i -95, motorn stannar när man kopplar och dålig kraft.

Tjenare

Har ganska nyligen köpt en bmw 328i från 95
Gick oerhört bra när jag köpte den och var väldigt nöjd
Sen efter ett tag när jag körde den under några varma dagar på e4ran så när jag skulle sakta in för ett rödljud och kopplade ur 4rans växel i cirka 60 km/h så dog motorn, så slängde jag snabbt in trean och fick direkt igång den. Precis som att det inte fanns någon tomgång som hoppade igång.
Därefter hände det mig precis samma sak fler gånger, fick då börja motorbromsa konstant och ibland snabbt pumpa till gasen för att inte sjunka för lågt i varvtal.
Jag märkte stor skillnad från när den var kall och varm.
Den gick alltid bra på tomgång när den stod stilla, inga ojämnheter men ganska lågt (cirka 600-700varv)

Läste runt lite och försökte åtgärda detta genom att byta kamaxelgivaren, gjorde det och det började gå fint igen. (den kvällen i alla fall)
Redan dagen efter när jag hade kört några mil på landsväg så stannade den igen vid inbromsning.

Det som alltid varit ett givande faktum är
- När den är varm
- Inte lika ofta på kvällen (temperaturen troligtvis)
- Alltid efter att jag kört en lite längre stäcka, 5km+
- Den har alltid mer kraft i början på en körning speciellt när de är kallt och sedan under färden så tappar den cirka 10-30% av kraften.
- Motorn går aldrig varmt i sig utan ligger stabilt i mitten.
- Har en ganska kass startmotor som ibland bara tickar och låter inte så mysigt när jag startar den.

Jag läste att det kunde vara luftslangen bakom LMM:en, men då när jag undersökte denna såg jag att den var i fint skick, men att det var tätat med tre vanliga kattstrypare mellan ASC och denna luftinsugs gummibälg, såg också att den slangen var lite små sprucken i kanterna, så testade jag en nödlösning bara genom att byta ut kattstryparna till en ordentlig slang strypare, men problemet dök snart upp igen.

Både den gula zonen och röda zonen på service mätaren är tända.

Några förslag eller tankar?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att göra en felkodsavläsning!
Utan felkoder är det en dyr reservdelsbytarlek som grundar sig på gissningar!

Vad var det för fabrikat på kamaxelgivaren?

Hur mår ditt startbatteri?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Köpte en sån här: Puls generator camshaft original Hella (OE quality)

Jag har beställt en felkodsläsare från japan redan så väntar på den för att få mer information ur den.

Har inte kollat batteriet, men känns snarare som att startmotorn är kass och slirar typ, kan filma sen när jag kommer hem så kan du höra.

Killen jag köpte den av skicka även med en ny startmotor, men det var ett större projekt att byta så har inte hunnit göra det än.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.