|
|
|
|---|---|
|
Jag fick ingen bra sökträff utan startar ny tråd. Det gäller ett lite annorlunda råd gällande Z3 2,8i. Jag är lite sugen på en Z3, men vill ha en sexcylindrig med BMW Style 34 alternativt 36. Dessa fälgar är 7x15" små medan 2,8 hade 16" som standard. Är det någon som vet om de klarar bromsarna? Om inte skulle jag behöva tips på en annan fälg i liknande design, det vill säga 60-tals racefälg som på Ferrari 275 eller Jaguar E-Type lightweight. Tack på förhand. Johan Eriksson | |
|
Om du kollar på Länk så skall både 34:an och 36:an finnas som 15-tummare till Z3, så det lär nog inte vara något problem. Dock förstår jag inte varför du vill sätta på den modellen på en Z3. Den ser ju inte särskilt "Z3-ig" ut. Hellre 34:an än 36:an om du frågar mig. Style 35 är ju annars Z3-klassisk - men det hela må ju vara upp till din smak. Iofs, de är ju lite 1960-talsretro. |
|
|
35 är en klockren originalfälg på Z3. De kommer garanterat att vara eftertraktade när Z3 blir veteran och originalrenoveras. Men just nu är det retrolooken jag är ute efter, i kombination med sexa. Lite som på BMW 328, 503, 507. Idealet i min vision är 60-tals Dunlop-fälgar, fast i första hand med BMW original. Style 46 är ett givet val. Finns tydligen i 7x16 med rätt ET, men ju fler alternativ desto bättre chans att få snabb träff när man söker begagnat, och då är 34 och 36 aktuella, om de går över bromsarna. Båda passar Z3, åtminstone 1,8 som har 15" som standard. Men jag vet inte om bromsarna är samma på 4-cyl och 6-cyl. De har ju 16" och 17" som standard, vad jag har förstått. Om bromsarna skiljer, vilket borde vara rimligt, går 15" BMW-fälgar över originalbromsarna på 2.8i? Johan Eriksson |
|
|
Nej, 15" passar inte. De funkar på fyrcylindriga Z3 då dessa har mindre bromsar, style 36 satt som standard på 1.9 140 hk t.ex. På sajten som Alexander länkar till kan man om man klickar på respektive fälg se vilka motoralternativ respektive fälg passar till. /Masten |
|
|
Tackar. Då släpper jag dem. 46 är ändå lite snyggare i centrumets utformning, och ger en originaldimension bilen är utprovad för. Inga frågetecken då. Jag använder BMW stylewheels regelbundet. Det har varit enda sättet att hålla koll på vad alla OE-fälgar heter. Det är ju så många sifferkombinationer... ;) Men den listningen baseras väl helt på vilka bilmodeller BMW har levererat fälgarna till? Style 116 borde exempelvis gå att använda på Z4 E85. Bara 2 mm skillnad i ET. Inåt visserligen, men ändå. (Finns ju spacers i absolut nödfall...) Anledningen att jag frågar är att jag har sett en 2,8 med 15" ekerhjul. De kan vara lite tunnare i banan och rymma originalbromsar medan OE-fälgarna är lite trängre. Därav frågan om någon testat original 15" tum på 2,8. Det funkade med vissa 15" på Civic Type R exempelvis. Det blev trångt men gick. Att försöka med 16" plåt när jag skulle köra hem min 123 från handlaren gick inte. Där fanns inte samma marginal till oken. Johan Eriksson |
|
|
Jag har svårt se varför inte 15" skulle gå bra. Om jag inte kollar helt fel sitter det 286 mm skivor fram, dvs inte speciellt stort. ~280 mm och 15" är rätt vanligt. Kör korsreferens så inses det att är samma bromsar som sitter en hel drös standard E36:or och dem är det inga problem att köra 15". Om du dessutom kollar du på vinterhjul i BMW ETK så hittas ett flertal 205/60R15 paket. /G |
|
|
Gott det! Kollar reservdelsnummer noga innan fälgjakten börjar då. En förutsättning för 15" aluminium är att jag slipper modifiera eller byta ok. Tack för passningarna alla. Johan Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.