|
|
|
|---|---|
|
Har ett klonkande ljud framtill höger sida när jag kör i gupp och dylikt. Dämparna verkar inte vara slut, men vad skulle det annars tänkas kunna vara? Var nyss på bilprovningen och där hittade man inga glapp eller dylikt i leder och så. /Etno | |
|
pendel stagen är det med 99% säkerhet, behövs bara pytte lite glapp för att de ska väsnas en massa, kostar inte många kroner på bmw och skit lätt att byta Joakim Eriksson |
|
|
pendelstagen, ung. pris och hur svårt på en skala från ett till fem för att byta?! Inte alls lika komfortabel att åka i nu som när jag köpte bilen för 6000 mil sedan (och sämre väghållning) så jag tror ändock att dämparna är med och spökar på ett hörn, eller? /Etno |
|
| kolla även kulbulten i undre bärarmen....ta ett brytjärn och prova även glappet upp/ned.... | |
|
Tror inte dämparna "klonkar", möjligen fjäderbenslagringen (mellan pelare och chassi s.a.s). Börja dock med förslaget med pendelstagen, eller som de även kallas, krägningshämmarstag. Kostar ca 150-300 kr/st beroende på var du köper dem. Är lätta att byta, se för tips ex: Länk Förhoppningsvis kan du känna om de är glappa genom att försöka föra dem upp/ner (som sagt, minsta lilla glapp ger oväsen). ------------------ Always Diesel |
|
| Har haft samma problem som du. Bytte casterstagen i framvagnen då blev det tyst. Kostar ca 1500 på mekonomen. | |
|
Hade exakt samma problem som du och har fått alla tips som du fått. Tyckte inte hellre att mina dämpare var slut när jag gungade på den, men när det även började på vänstersidan och jag började tycka att det kändes som ett större fartyg av gungningarna ute på motorvägen bestämde jag mig för att byta stötdämparna. 1.150:- orginal styck på BMW om jag inte minns fel. Stötdämparna ramlade ner i hylsorna när de lossades från sitt övre fäste, (tydligen inget ovanligt). Var tyst som en mus efteråt och jag fick en komfort som jag inte haft tidigare. Om ditt klonkande som kommer från högersidan uppkommer i ojämnheter speciellt när du samtidigt svänger till vänster satsar jag gärna en peng på att det är stötdämparna. M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.