|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ute efter en 330ci e46 eller en 325i e90 och hör ofta att man ska passa sig för att bilen haft många ägare. Men har man någon egentligen förklaring till varför detta ofta anses negativt? det kan väl helt enkelt vara så att ägarna är sugna på något nytt ofta och gillar att byta bil. (Så är jag faktiskt själv då jag tröttnar snabbt och tycker det är roligt med något nytt). Men skulle gärna höra era åsikter och erfarenhet vad gäller bilar med många ägare. För jag hittade en mycket fin 330ci här:Länk Men det visade sig att den haft 17 ägare. Det är ju iofs en 14 år gammal bil men det är ju mer än en om året. Vad tror och tycker ni om detta? | |
| Tycker inte det är speciellt många ägare med tanke på åldern? Oftast är ju bilhandlare hälften av ägarna. Är det många ägare kan det tyda på att någon är skräp med bilen? :P | |
|
Logiken är nog att vissa tror att man sköter bilen sämre om man vet att man ska sälja den. Jag säger tvärtom, är aldrig så rädd om bilen som under perioden jag försöker sälja den... ------- //Lövet |
|
|
Hej! Det där med antal ägare kan man fundera på. I vissa fall kan ägarantalet "blåsas upp" av att en bilfirma blir ägare av bilen mellan varje brukare. Alltså 17 ägare kan vara 8 brukare och 9 bilfirmor. Personligen tycker jag att man ska ha fokus på dokumentation och skick. I princip alla lite äldre bilar är behäftade med fel. Det är "bara" att undersöka bilen tillräckligt. Det kan vara "skitfel", men irriterande ändå. Det behöver sällan eller aldrig ha med antal ägare att göra. Risken med många ägare är att man skiter i att fixa småfel löpande. Nästa ägare kan ta kostnaden och man kanske drar sig in i det sista med att serva bilen. När det gäller e46 så tycker jag att värsta typ-felet är rost om det finns. Slutligen tycker jag att man generellt ska akta sig för "stylade" sänkta bilar. Där är risken för att jobbet är "amatörmässigt" utfört stor. Eftermonterade kjolpaktet som sitter fast med dubbelhäftande tejp osv. E |
|
|
Om en bil bytt ägare mer än en gång om året - då skulle jag hålla mig borta i alla fall. Även om den trallat runt bland bilhandlare säger det en del. Haft bilen ett bra tag är mer troligt att man faktist brytt sig om bilen. Byter man fort har man förmodligen något problem man inte vill ta hand om, så man säljer istället. Min syn... |
|
|
Försök att se hur länge senaste ägarna har ägt bilen, snarare än hur många som har ägt den. Bilhandlare och leasingföretag kan lätt stå för mer än hälften av alla ägare. De största anledningarna att vara försiktig är väl * Det är en problembil som bara strular * Man struntar i underhållet om man bara skall ha den en kort tid, problemen som uppstår säkert inte förrän bilen är såld * Bilen kan ha sålts/köpts på tvivelaktiga grunder, och genom att föra in ett antal ägare på kort tid så försöker man försvåra spårbarheten. |
|
| Jag brukar sälja inom ett år kanske, ibland har det gått några månader. Min förra bmw e92 hade jag i 9 månader cirkus, fick sälja pga husköp. Iallafall servade jag den på verkstad med olja, filter och tändstift. Jag lämnade in den på rekond så den blev som ny. Så att bara för man säljer tidigt betyder det inte att man är rädd om grejerna. | |
|
Som med alla tumregler är de just tumregler. Men är man intresserad av en särskild bil skall man göra en grundligare analys av vad tex många ägare betyder. Det kan betyda ingenting eller vara en varningssignal. Men tumregler är till för att sålla bort bilar i 'utkanten' av ens intresse. Finns bilen (för) långt bort, har dåliga bilder, anonym telefon/adress etc faller den bort. På detta sätt spar man tid, för man kan aldrig titta på alla möjliga bilar. Många eller för många ägare beroende på ålder, körsträcka etc. är en sådan tumregel för mig. Matthias |
|
|
Ta ut en carfax samt ring några av de tidigare ägarna. Kör bilen till BMW och gör en koll. Jag köpte en beg E92 2010 på firma men tog ändå bilen till BMW som kollade den, kostade 1400:- och de hittade att NoX-givaren var trasig (5500:-), fick det på handlarens garanti. Annars har ju "E" täckt det mesta i sitt svar... /Janne Surf Or Die!!! |
|
| Jag har tog ut en ny bmw som personalbil 2014. Har efter det bytt arbetsgivare 2ggr och flyttat med bilen. Så nu har bilen 6 ägare på mindre än 1år men endast 1 brukare (jag). | |
|
Använd inte transportstyrelsens tjänster mot sms - det numret du anger säljer de till säljföretag. Så din hemliga mobil blir allmängods. Bara en kommentar var man hämtar uppgifter. |
|
|
Med tanke på integritetskraven Transportstyrelsen har är jag väldigt tveksam till det påståendet. Utveckla gärna varför du tror att det är på det sättet? ------- //Lövet |
|
| Förstår inte riktigt varför ett statligt företag skulle sälja ut uppgifter? | |
|
Jag är av uppfattningen att de flesta "svensson" tar hand om sin bil bra första året sen är det inte så roligt längre.. Byter bilen då till en ny "svensson" varje år så bör det betyda att det är väldigt positivt? :) Nä men allt är ju individuellt.. Spelar ju ingen roll om det varit 2 ägare eller 22 ägare, det är ju hur ägarna tagit hand om bilen som räknas. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
monno: Det är jag tämligen säker att de inte gör heller. Transportstyerelsen får inte ens sända ägaruppgifter via internet utan måste använda fax eller telefon pga användaruppgifter inte får riskera att spridas. Att de då skulle sälja telefonnummer till privata företag är helt orimligt. Nåt är fel med det påståendet. ------- //Lövet |
|
| Det är många statliga verk som säljer personuppgifter till företag, även transportstyrelsen. Vad som gäller tel.nr vid sms vet jag inte men personuppgifter ur bilregistret säljs iallafall. | |
|
Det går bra att köpa adress och ägaruppgifter från Transportstyrelsen (det vet jag med säkerhet eftersom vi har sådana själva uppgifter på jobbet) men några telefonnummer finns inte i de uppgifterna. Det är från de källorna som verkstäder, assistansförsäkringar osv skickar ut erbjudanden efter köp av bil. Det har dock ingenting med att man har begärt ut ägaruppgifter via SMS. ------- //Lövet |
|
|
Om Transportstyrelsen, jag hittar inte på. Jag blev uppringd från ingestans på min mobil, som har hemligt nummer och jag inte lämnar till någon. Det gällde inspektion av rost och specialerbjudande. Frågade var de fick mitt nummer, och det var just Transportstyrelsen. Hade lagt in mitt nummer där för info om bilar, vilket jag inte gör igen. Eller kontantkort i alla fall. Jag anstränger mig att hålla mitt nr inom en krets på en handfull människor. Aldrig i annonser osv. Bara ett tips, strunta i det den som vill. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.