|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag kör bara landsväg och sliter väldigt lite på bromsarna. Däremot har jag haft problem med att de hänger sig. Är det lönt att plocka ner bromsarna själv rengöra och smörja upp eller är det bortkastad tid? Enligt de bromsbytarguider som finns är det ganska rakt på. Synpunkter/åsikter/tips? /Magnus | |
| Gör det gärna. Det har du definitivt igen på senare tid. | |
| Jag gör det en gång varje år och använder kopparpasta. | |
|
Ska man verkligen behöva göra det? Jag har en vana att motionera bromsarna varje gång bilen rullar (i princip varje dag då, även om det är relativt korta sträckor, 2 x 15 km/dag för det mesta), bromsar kraftigt från ca 100 till 30 minst en gång. Jag har aldrig behövt smörja oken genom 4 generationer 5 serie bilar, kanske bara tur, men jag tvivlar :-) Aldrig behövt byta eller renovera ok heller, och då rullade t.ex e34an till 40 Kmil, som jag ägde och körde från den rullat 20 Kmil, skivor däremot har bytts sådär var 7-8 tusende mil. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
tyvärr är nog svaret ja i många fall beror väl lite på vilken typ av körning man har E4 med mycket saltslask är nog tuffare än förort tor stan på min F11 verkar oken vara gjorda av "rå-järn" de var efter tre år och 13000mil rejält rostiga och beläggen hade nästan ärgat fast krävdes en rejäl rengörning och uppsmörjning och lackning innan de såg och kändes bra igen |
|
Det är det första jag gör när jag köper bil ( oftast en 3år gammal tjänstebil) även handbromsjusteringar. Brukar vara riktigt lätt att byta skivor mm efter detta även i 8 år framåt..... Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.