AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.818

På jakt efter X5 E70 diesel

Hej,

Nu är jag på väg att återgå till BMW efter några års med AUDI.
Det lutar åt X5 E70 diesel. Har budget för åm 2009-2010 med max 12000 - 13000 på mätaren. Comfort säten och drag är ett krav.

Åkte runt i Sthlm och Uppsala kollade några ex, men ingen som tilltalar. Hål i läder på förarsäten, spruckna vindrutor, däck under all kritik.. Och då pratar jag om bilar som står i fina lokaler hos etablerade åf.. 'Vi har max 3 tusen i prutmån.'. fick jag höra av en säljare som har haft bilen i 3 månader..
Nå ja..
Tittar vidare och såg den här:
Länk
Vad tycker ni?
Bortsett från handlarens dåliga rykte..
Någon som har tips om en annan fin ex?

Tack!
Liten uppdatering:
Ni som är kunniga.. Vad betyder 'Fordon som använd för uthyrning'?? Är det något företag typ HERTZ som hade den från början?
Ringde ÅF och frågade..Inget direkt svar.. Utan ad att återkomma..

2013-08-21 69 985 Fordonet besiktat av Carspect Stockholm Bromma, Sverige.
2011-04-27 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Inga lån rapporterade
2011-04-05 46 900 Fordon bjuds ut till försäljning.
2010-06-10 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av företag.
Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige.
2010-05-31 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
Ej längre rapporterad som leasingbil.
Fordon redovisas som försäkrad med tillfällig försäkring som ägs av återförsäljaren.
2010-05-26 18 950 Fordon bjuds ut till försäljning.
2010-05-25 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2010-05-04 Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige.
2009-10-29 I trafik första gången i Sverige.
Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
Rapporterad som leasingbil.
Fordonet är anmält som kommersiellt fordon. Fordon som används för uthyrning.
Fordon redovisas som försäkrad med flytande bilförsäkring.
2009-08-21 Fordon forregistrerad i Sverige med registreringsnummer OPY365 men ännu inte i trafik.
Fordon redovisas som försäkrad med tillfällig försäkring som ägs av återförsäljaren.
Fordonet besiktat i Sverige.
2009-07 Fordon tillverkad i Spartanburg, SC, USA.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att vara exakt är bilen använd som hyrbil mellan 2009-10 och 2010-05. Jag skulle inte oroa mig så mycket för det dock.

-------
//Lövet
tack för svaret Lövet.
oroar mig mest för det låga miltalet samt över handlarens dåliga beteende.. skrivits det ganska mycket om bla här på forumet..
Skall försöka ta en sväng och titta närmare samt prata med säljare där..
Var där och provkörd idag. Bilen ser OK ut för sin ålder, nästan inga stenskott på m-huven ( omlackad?).
Sommardäck OK, Vinterdäck på gränsen att bli underkänt.Pruta på eller begära nya?
Obesiktad. Skall besiktas tom sista september.Det får säljaren göra förstås.

Har tre frågor som kanske ni, kloka BMW fantaster, kommer hjälpa mig att förklara:

1.Bilen saknar serviceboken. De tre servicetillfällen finns klottrade på en lapp 3, 5 och 7 tusen mil. 'Jag fick ringa runt och kolla med BMW' sa han. 'Du kan kontrollera servicen genom att göra samma sak..' Säljaren säger att bilen såldes till en privat person av Bavaria, bytes sedan in hos Bavaria och de köpte den nu av Bavaria.. Då konfronterade jag att Bavaria kunde väl trolla fram en ny Sbok isåfall. Vad tycker ni? Kan BMW göra en 'ny' bok eller motsvarande dokument som verifierar bilens historik?

2. På Transportstyrelsens hemsida står det att bilen hade haft 8 ägare sedan 2009. På Carfax står det 6, varav 1 privat. I Bilvision står det 5, och historiken i Bvision börjar från 2010. Det undrade jag om förstås.. Säljaren hade inget svar, och sa att ahan aldrig varit med om s-t. Någon av er som har kommentarer?

3. Bilen hade eng, franska och spanska i meny, bilen är sv.såld. Säljaren ryker på axlarna även i detta fall.
Jag kontrollerade bmwvin- och där står det:
885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION
853 LANGUAGE VERSION ENGLISH
Är det vanligt förekommande att bilar säljs med engelska som språk i Sverige??

Tacksam för all input.

Valh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hittar ingenting som tyder på att den är importerad. Första ägare på bilen är
#10. BMW SVERIGE AB (6990618750) 2009-08-21 2009-09-08 SOLLENTUNA, 19127 och de står också som producentansvariga på bilen.

Säljarens totala brist på service däremot gör ju att jag tycker du borde fundera på om du ska gynna den typen av handlare eller inte.

-------
//Lövet
Tack Lövet,

Har samma funderingar just nu. Men bilen är hittills den bästa av de 5-6 jag sett i Sthlm under senaste 10 dagar.
Säljaren sa att han fattar väl att en sån bil blir svårsåld utan sboken. skylde på att bilen står där bara 2 dagar.. Ingen ursäkt för mig som spekulant förstås.. jag gör inte så mot mina kunder..
Jag letar vidare..Kommer även prata med killarna på BMW i Danderyd just om historiken på denna bil. Få se..
Men det är alltså helt OK att ägaruppgifter är olika i olika system? Samt engelsk på svensksåld bil?
MVH
Be om ett utdrag från BMWs ISPA Light så vet du om den är servad korrekt och att mätarställningen inte är ändrad av ett pucko (smarta som ändrar innan service/garanti kommer man inte åt på det sättet, dock är de mycket ovanligare).

Fixa servicebok är säljarens uppgift ska köpare behöva jobba med det ska priset ner. Klart det går att göra en ny bok OM servicarna finns i databanken.

Svensksålda bilar har väldigt ofta engelskt språk från fabrik och så ändrar återförsäljaren till svenska innan leverans eller så struntar dem i det. Obs fungerar bara från årsmodell 2009 och framåt, innan dess får man nöja sig med engelska eller tyska.

Det bara att ändra till svenska hos en BMWverkstad.
Den har haft åtta ägare, av någon märklig anledning tycker inte carfax att företag ska räknas som ägare även om de inte är bilföretag. Vill du veta vilka som ägt X5an kontakta transportstyrelsen då får du en lista på alla ägare med namn och adress. Det är transportstyrelsens uppgifter som gäller klarar inte privata bolag av att ge korrekta uppgifter använd inte dem.
Tack Stephan!

Jag tänker inte lägga min tid på själva boken förstås. Utan vill kolla med verkstan för min egen skull.

Bilen i fråga tillverkad juli 2009 så det borde gå att ändra språket.

Förresten..Hur får man fullständig lista från Tstyrelsen? Faxen har man ingen 2015..Går det att ringa och be dem maila?

Tråkigt att man får jobba ist säljare..

En annan femma.. Deras Solid 3 år garanti... Det är väl bara att skita i..? Med tanke att man tex via Folksam har 8 år och tom 12 000 mil maskinskadegaranti.. Jag menar om FM kan göra prisavdrag ifall man tackar nej till SOLID tramsen..
Tydligen finns det personer som fått ut på solid försäkring så säg inte nej till det.

Du får ringa transportstyrelsen och be dem skicka eller säga ägarna, vet inte om de har mail:). Jag fick i brev 2011 och förra året fick jag via fax.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du ringer transportstyrelsen så läser de upp infon.
Ja.. det blir ingen affär. Jag lägger upp min konversation med säljaren på Fordonsmäklarna Bromma så ni få bedöma och kommentera själva:

Hej M,
Jag var inne hos er igår kväll och provkörde en BMW X5.
Jag är beredd att diskutera en ev affär vidare dock med några villkor.
Kan erbjuda X tusen för bilen pga:

1. Bilen är obesiktigad så jag föreslår att ni besiktar den själva.

2. Bilen saknar serviceboken så jag vill gärna få genomföra en test av bilens funktioner på BMW ( vilket är ett krav från SOLID försäkringar ni erbjuder) innan vi skriver på avtalet.

3. Bilens vinterdäck är slitna, så det måste köpas nya inför säsongen

MVH

Hej !
Kul att ni gillade bilen...
Jag har pratat med mina kollegor och vi kan släppa den för X kr om du besiktar själv och står för eventuella kostnader. Om vi ska besikta och åtgärda eventuella fel så kan vi släppa bilen för 5 tusen dyrare.
Om en BMW test måste utföras så är det något du får bekosta själv.
Med Vänliga Hälsningar
M

Hej M,
Tack för snabb återkoppling.
Du kommer vara tvungen att besikta bilen oavsett vem som köper den. Det är bara tre veckor kvar tills körförbud infaller. Jag tror knappast att det finns en spekulant som köper en sån bil obesiktigad.

Tyvärr så har jag ingen fysisk möjlighet att bara åka till er, låna bilen och besikta den. Ni har minst tre besiktningsföretag inom 2 kilometersradie, samt det måste ju vara något ställe ni samarbetar med i sådana frågor?

350:- för besiktningskostnader kan jag ersätta kontant om du vill.
BMW testet kommer jag stå själv för. Har en tid på fredag morgon hos Bavaria Danderyd om det passar er.
Är du med på det så kan vi avsluta affären på fredag.
Ha en fortsatt bra dag!

Hej !
Visst, jag kan besikta bilen..Och om bilen finns kvar på fredag så släpper jag den för 5 tusen mer än ditt förslag. Vill du reservera bilen ber jag dig kontakta mig angående handpenning. Handpenningen tillfaller oss även om du inte vill ha bilen efter BMW test, såvida det inte är några allvarliga fel på bilen.
Med Vänliga Hälsningar
M

Hej M,
Jag väljer att avsluta diskussion om affären då jag tycker att ditt ställningstagande är ytterst oseriöst.

Jag har lagt några timmar av min tid ( som är inte billigare än din) på att ringa Transportstyrelsen för ägarhistoriken, kolla upp servicehistoriken hos tre olika BMW handlare i Sthlm, samt undersökning av möjlighet att återskapa serviceboken. Allt detta är säljarens uppgift att ta fram. All din resonemang pekar på att det finns något fel på bilen som du försöker på alla sätt försäkra dig för.

Sååå.. Tacksam för kommentarer.

Letar en X5 vidare..

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara hans kommentar om handpenningen...
Har har INGEN rättighet att behålla någonting utöver de kostnader han kan BEVISA att han haft för att du velat reservera bilen. Jäkla stolpskott till handlare, du gör helt rätt att inte handla där.

-------
//Lövet
Vilket skämt.
Förvånansvärt att de överhuvudtaget lyckas sälja en enda bil med en sådan attityd. Att "Handpenningen tillfaller oss även om du inte vill ha bilen efter BMW test" är inte ens lagligt.
Bra gjort, företaget är inget jag skulle rekommendera till någon. Otroligt dålig service och attityd. Sanslöst på en konkurrensutsatt marknad.

Köp från auktoriserad handlare helst ute på landet som exempel kan jag berätta att pappa köpte en E60 525xda-09 hösten-12 hos en VW handlare (Toveks i Falköping) och skulle ha fått med två nycklar, men fick bara en efter påstötningar gav pappa upp att få nyckel två från säljaren. Jag ringde försäljningschefen i början av detta år och berätta om detta. För honom var det självklart att Toveks betalade för en ny nyckel efter drygt 2år. Säljaren pappa haft hade fått sluta. Inte utan orsak sa försäljningschefen=).

Det är sådana företag man ska premiera inte sådana som fordonsmäklarna.

Mvh Stephan
Hej Stefan,
Har själv bara positiv erfarenhet av mindre handlare på landet. Hittade en Q7 i Skåne, Staffanstorp för ett par år sedan. Ringde firman, prutade ner 15 tusen samt fick nya vinterdäck på alu ( då det fanns inga).
Dagen innan jag skulle åka ner och betala, ringde firmans ägare mig och bad komma om ett par dagar. Det visade sig ( vid kodavläsningen som han gjorde under leveranskontrollen) att bromsbelägg är slut samt spjällhusen indikerar fel.
Två dagar senare fick jag min bil med nya bromsbelägg runt om samt båda spjällhusen blev utbytta. Fick även en kopia på fakturan han betalade till verkstad för detta.. Över 25 tusen kronor. Det kallar jag för ärlighet och service!

Tillbaka till Fordonsmäklarna. Jag mailade även till firmans ägare och bifogade mailkonversationen. Inga större förhoppningar på rättvisan.. men kanske ett obekvämt samtal kommer säljaren att få..
Till Stephan735i. Stavade ditt namn fel. Sorry:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.