AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.787

Vindrutetorkare och allmänna säkringsfrågor X5 -06

Ev
2
Eva-e
X5 -06
Hej!
Vindrutetorkaren la av idag mitt i ösregnet och eftersom jag tidigare inte har varit bilansvarig i familjen, till att nu bli bilansvarig inser jag nu att det är dax att skaffa sig lite kunskap om min bil :-)

Bestämde mig för att byta säkringen, men det hjälpte inte. Inser nu mitt i natten att jag inte kollade att den gamla eller nya säkringen var trasig/hel. Hur ser jag om den är trasig? Sitter det en metalltråd i det gröna plasthöljet?
Nya säkringar kan man bara köpa det på BMW, eller går det lika bra på Mekonomen som ligger närmare?
Finns det något som jag själv kan undersöka innan jag lämnar in bilen?
Är det oftast torkarmotorn som har brunnit när den lägger av plötsligt?

Sorry för många (grundläggande) frågor!
Ev
2
Eva-e
X5 -06
Då får jag själv besvara på min fråga:

Om det inte är säkringen, så kan det vara muttern som håller fast vindrutetorkaren. Den hade skuvat upp sig själv så mycket så att motståndet blev för hårt. Att muttern skruvar upp sig själv kan bero på att det har varit för tungt motstånd för torkarna. I mitt fall har det hänt att det har rasat ner snö över vindrutan då jag inte har nått att sopat taket på mitten när det har snöat.

Ang säkringen, så går det en liten metallbåge i säkringen. Är den bågen trasig har säkringen gått sönder.

Och säkringar kan man köpa vart som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.