AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.002

E39 530: Släcka "slitagevarningslampan"

-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Har bytt skivor, klossar, bromsbackar samt slitagevarnare bak på min 530 men jag får inte lampan för slitagevarnaren att slockna. Bytte bromsar fram för nåt år sedan och då var det inga problem.

Har googlat mej till att man ska ha tändningen på (läge 2) i 30s så ska lampan slockna, det gör den dock inte.
Finns det nåt annat sätt eller vad gör jag för fel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du provat att köra en sväng?

Har ett svagt minne av att man skall göra det för att släcka sensorlampan...men jag kan ha fel.

Kan ju vara så att vänster fram varnar!
Kolla skicket på givare/belägg fram.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Har säkert kört 10mil sedan igår.
Belägg och skivor fram byttes för ca 1500-2000mil sedan så dom bör vara ok tycker jag. Går ju att kolla upp dom men det känns långsökt när dom gått så lite?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du kvar den gamla bakre givaren?
Om så är fallet, klipp av sladdarna vid givaren (den gamla kasserade) och skarva ihop kablarna och anslut den därefter. Slocknar inte lampan då, är det något annat än givaren.

Även om beläggen är fina fram, kan det blivit avbrott i sladden till främre givaren på något vis...

Mvh
Johan B

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Sätt dig i bilen, tryck ner bromsen, slå på tändningsläge 2. Håll kvar bromsen tills varningen slocknar. Det brukar ta 45-60 sek.
Twinna ihop slitagevarnarkabeln på "bilsidan" på både fram och bak så slipper du detta för all framtid. Sen får man visuellt hålla koll på beläggen. Notera dock att man kan bli tvungen att göra ovanstående process efter man twinnat ihop dem.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Tack för svar!

Har tyvärr inte kvar den gamla givaren. Ska kolla givarna fram/bak och se om jag hittar nåt.

Provade ditt tips olaO (hålla ner bromsen, läge 2, 45-60s) utan framgång.

Får väl koppla ihop kablarna om jag inte får någon ordning på det på annat vis,
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok, då har du avbrott i någon av slitagegivarna, alternativt dålig kontakt i kontaktstycket mot bilen. Det hade jag på min 540. Höll på att bli galen. Tillslut nöp jag av kabeln ovanför kontaktstycket och lödde ihop dem.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går ju rätt lätt att "pipa" eller ohm-mäta givaren. Det är ju bara en sluten slinga.
Antingen har du kontakt eller så är det avbrott i slingan...

Mvh
Johan B

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Johan, i mitt fall var det så att jag lurade mig själv på just det då glappet satt på bilsidan. Har hört någon mer som haft samma. Men första steget i felsökningen är precis som du säger att säkerställa att sista biten är en sluten slinga.

Mvh Ola
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det kan ju vara i "bilkablaget" som det är glapp.

Det är väldigt klena kablar och är man lite oförsiktig vid bytet till ny givare, kan man säkert dra av dem utan att man märker det på utsidan...

Mvh
Johan B

-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Tänkte återkoppla nu när problemet är löst.

Slitagevarnaren fram var boven i dramat. Nåt måste ha fastnat i kabeln och ryckt av den.
Nu har jag tvinnat ihop kablarna och lampan har slocknat.

Tack för tipsen! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.