|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW:are! Ny på forumet och ny på BMW även om drömmen alltid har levt. Nu är det knodd på G och halvt om halvt kan drömmen bli verklighet. Har varit och tittat på 520d och 520i 11-12, Vad är det bästa köpet? bensinaren är ju billigare både i inköp, skatt och försäkring(tack vare effekten kanske), Eftersom ekonomin inte är obegränsad så får vi ta lite det som finns. har bland annat hittat en 520i manuell touring, som gått ca 9500 mil servad enligt bok. -12. inget lull lull. PDC fram och bak, bluetooth mm. denna kan vi få för 189000:- Vad tror ni kunniga om det? bra köp om allt stämmer? | |
|
Kan 3-serien vara ett alternativ? /J.I |
|
|
Tjena Jacky! Tyvärr inte då vi har 2 hundar och måste få in både bur och barnvagn. Annars hade det varit mitt alternativ nr 1 såklart. |
|
| Hur många mil beräknar du köra per år? | |
|
det kommer inte att bli många mil. 1000-1500 skulle jag tippa på. Börjar inse efter att ha läst mycket på utländska forum att bensinaren verkar vara ett tryggt val. Och billigast med tanke på våra mil. Kvalitén är ju densamma om jag fattat rätt. |
|
|
Varför räknar du inte själv om valet baseras på det ekonomiska? Bränslekostnad 520iT: 0,70 (+20%) = 0,840 x 1500 x 12,89 = 16 241 kr Bränslekostnad 520dT:0,49 (+20%) = 0,588 x 1500 x 12,60 = 11 113 kr Fordonsskatt 520iT: 1504 kr Fordonsskatt 520dT: 2093 kr Skillnad i försäkringskostnad: Individuellt. Skillnad i kapitalkostnad: Försumbar mtp nollränta och att dieseln betingar ett högre pris vid försäljning. Finns dessutom liknande dieselbilar till salu för ungefär samma summa som nämns ovan. |
|
| Jag skulle helt klart välja bensinaren... Då slipper du dieselljudet också. | |
|
Jag har en 525i -06. Bor i Stockholm. )0jag snittar strax över litern 1,1 per tank. Långkörning 0,7 om jag kör lagligt 30km/h över ligger den på 0,85-0,95 beroende på hur mycket farthållare du kör (högre förbrukning med farthållare). Anledningen till att jag köpte en bensin var skräcken att byta partikelfilter... Utan det skulle jag köpt diesel. Alla gånger! |
|
|
Epsilon, jo man tackar. Kan väl då anta att årskostnad ligger på +- noll med andra ord. Sen eftersom sträckorna inte blir långa då tjejen kommer ha bilen till jobbet så är nog bensinaren vaket för oss då dieseln mår bättre av längre sträckor om dom jag pratat med har rätt. Azkikr, har inget som helst problem med dieselknak. Gillar ljudet faktiskt. Chip_saffire, jo man har ju hört skräckexempel. Men har inte BMW självrengörande? Har för mig jag hört att Audi har det numera. Men jag kan ju ha fel. Är det kedja på alla BMW förresten? Nån som vet? |
|
|
En 520i kommer nog att kännas seg. Jag hade valt en 520d, motorn är som en D4:a, Volvos mest sålda, det räcker väl. Partikelfiltret är självrengörande på nyare bilar. Angående kedja. Lyssna på motorn innan du slår till på en 520d. Hör du ett svagt rassel gå till nästa bil eller ta det på garantin om du tycker att bilen är bra i övrigt. |
|
| coldhex, på vilket sätt kommer den kännas seg menar du. Är drt bottendraget då eller. På pappret är ju 520i snabbare till 100. | |
| Ser nu på modellguiden att dom shape:at upp 20i motorn från 170 till 184 så den kanske räcker till. Jo jag tänker på bottendraget, men det beror ju helt på hur du kört din bil, men med hundar och barn tror jag en diesel passar bättre än att ligga och skrika på 6000 rpm :-) | |
| Nu ser jag att det är turbo i bensinaren (från 2011 och framåt). Så den lär inte kännas slö, du har rejält med moment redan vid 1500 rpm. | |
|
coldhex, Gött. Haha! Man vill ju inte bli besviken. Men den är provkörd och jämfört med den gamla passar 1,6 vi hade innan är den en F1. :-) |
|
|
Partikelfiltrets självrengöring fungerar inte som det ska om man kör mycket kortare sträckor, eller ligger och kör mycket i bilkö t.ex. Du ska upp på motorväg och tugga ett tag för att den ska gå igång. Iallafall vad jag hört... |
|
|
Blev 520i touring. Är mer än nöjd. Alltså det är en sån kvalité som jag inte är van vid. T o m plasten känns dyr. I övrigt med motorns gång och den fantastiska körkänslan i övrigt känns det som ett säkert köp. Lyckades med forumets hjälp också hitta en mycket billigare försäkring än den jag hade hittat först via compriser. Att söka själv är nyckeln till framgång, typ. Tack för all input allihopa. // Calle |
|
| Grattis till ett bra bilköp då! Tycker själv att 5 serien är väldigt snygg bil. Den snyggaste bil bmw gjort på länge. Har dock aldrig vågat prova den. Drabbas så lätt av Bilbytarsjukan. | |
|
Förstår dig, Vi hade faktiskt provat V70 innan och praktiskt taget bestämt oss. Men efter en sitt i 5:an vare kört. Hade ju vart det ekonomiska valet, men ibland måste man välja med hjärtat. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.