|
|
|
|---|---|
| 645 manuell är litet onödigt högvarvig med ca 3000varv i 140 km/h på sexans växel. Vore mer lagom med 2000 varv med en så stor motor. Finns det något sätt att ändra utväxlingen? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du kan tanka många gånger för dom pengarna det skulle kosta att ändra utväxlingen. För det var väl ur ett ekonomisk perspektiv du undrade? |
|
Det är inte lite du vill sänka varvtalet och som Westerlund är inne på måste du ställa dig frågan varför. För att spara pengar? Sänka ljudnivån? För att du kan? Det krävs en ny differential och troligtvis en del modifierande innan den är på plats. Kanske den från en 635d kan passa. Om du ska köra igen kostnaden för det så tar det nog ett tag. Dessutom vet du inte om motorn kommer dra så mycket mindre vid 2000 rpm än 3000rpm. Det ska ju till lika många hästkrafter för att driva bilen vid en viss fart och jag tror inte du räknat ut det än om säg 50% belastning på 2000 rpm är mer bränsleeffektivt än 30% belastning vid 3000 rpm. |
|
|
Kommer ihåg att BMW 728 e39 och 528 e39 hade väldigt lågt varv, och bränsleförbrukning. Och BMW 540 manuell e39 hade lågt varv och bränsleförbrukning jfr automatlådan som hade litet högre varv. Och Mercedeskupéerna har ju väldigt låga varv. |
|
| Utan att gå in på tekniska bekymmer men nog borde diffen från en med automat ha sådan utväxling att man får ner varvtalet lite, men jag är tveksam till att du får ner varvet till 2000 vid 140, snarare mer runt knappa 2500. Man kan även behöva trixa med längden på kardan mm...Hur bränsleförbrukningen påverkas vet du först efteråt, men jag TROR inte att den kommer dra mer bränsle, du kan ju alltid välja en lägre växel en tidigare o på så sätt hamna vid ungefär samma varvtal som tidigare? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.