AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.116

Måste jag byta grenrörspackningar

Sk
30
Skogshuggarn
523i Touring -99
Jag har ett läckage någonstan på grenrör, katalysator eller i närheten. Jag kan inte avgöra det med delarna på plats. Trodde att det var i någon av flänsarna efter katalysatorerna men jag hittar inget där när jag ligger under och känner och lyssnar. Frågan är nu, måste jag ha nya grenrörspackningar när jag återmonterar. Om så är fallet var finns dom till ett vettigt pris. Kan jag återanvända muttrarna. Bilen är en e39 523i B52TU.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dubbekolla först att alla muttrar (som håller grenröret mot toppen) är åtdragna. På min gamla E34 535i började jag få ett puff-puff-puff läte som var väldigt tydligt på tomgång. Visade sig att två av muttrarna var lösa :-)

Det går att återanvända muttrarna, de är vanliga självlåsande helmetalliska i koppar (varenda BMW jag sett har exakt samma muttrar - tror de används på varenda BMW-modell).

Men... Om de där muttrarna suttit där sen fabriken så är de inte snygga. Så jag skulle köpt nya. Kostar dock 7 SEK stycket på tex Schmiedmann, så totalt blir det 112 SEK. För länge sedan köpte jag en ask med 100 stycken lite billigt, så jag lär ha för livet ut :-)

Nu lär vissa av dessa muttrar vara så fastrostade att du får ut pinnskruven och muttern istället för att bara få av muttern. Så var beredd på att krångla av muttern från pinnskruven och kanske även behöva fräscha till gängorna på pinnskruvarna - eller köp nya.

Angående grenrörspackning har jag kunnat återanvända grenrörspackningar flera gånger. Men då har de bara varit några år gamla. Den grenrörspackning jag tog bort från tex min E34 535i som suttit där i nästan 20 år och även blivit återanvänd en gång (då topplockspackningen byttes på en verkstad) kände jag att den inte var riktigt att lita på (dessutom var den trasig och börjat gå sönder både här och där). Så det är nog till viss del kopplat till hur nuvarande skick på grenrörspackningen huruvida den är lämplig att återanvända eller inte. Men för att förenkla, det är *absolut* inte som med en topplockspackning som inte går att återanvända.

Exempel från Schmiedmann
Länk
Länk

Men hör med BMW också. Skulle gissa att grenrörspackningen kostar runt 390 SEK hos BMW.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Har likadant på vår E46.
Bytte båda grenrörspackningarna
mot toppen, men inte var det där.....
Har fattat att någon (går inte att lokalisera)
kat/grenrör är läck då lambda går upp i topp.
Har skaffat 2 begagnade o byter nu båda.

Mvh Jonas B
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Skogshuggarn : Hittade du läckaget? Blev det nya packningar?
Sk
30
Skogshuggarn
523i Touring -99
Jag har tyvärr inte hunnit kolla ännu och kommer inte hinna före besiktning så nu blir det att hålla tummarna. Jag hoppas på att det är lösa muttrar men bilen är nästan aldrig hemma så inte ens det hinner jag kolla. Det är väl dock ganska troligt att det är något av grenrören som är kass.
/Anders
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Intressant där @bmw-slangen, jag har fått lära mig att om en avgaspackning en gång har blivit varm så skall den bytas om den skruvas isär, den kommer inte hålla tätt igen, men du säger alltså att det funkar att återanvända dem?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här finns packningar och de kostar inte så många kronor, så jag skulle nog inte chansa och återanvända en gammal packning:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi kan båda ha rätt, jsn.

Nja, jag sa inte att det funkar att återanvända dem (kolla mitt inlägg igen).

Som jag skrev så bygger mitt uttalande endast på min egna observationer och detta är begränsat till äldre typer som M20 och M30 och endast fåtal gånger. Det betyder inte att det fungerar på nyare motorer som kanske har en annan typ av packning. Dessutom har du en variabel i form av ålder/slitage, de gånger jag provat har gällt relativt nya packningar som inte använts särskilt mycket.

Det är inte alls omöjligt att vissa packningar inte går att använda. Exempelvis vet vi ju att koppar och najtråd blir hårda av bearbetning och tex en åtdragen kopparbricka har sämre tätningsförmåga än en icke åtdragen. Likadant med kemikalier som utsätts för värme som förändras (vulkanisering är ju ett bra exemepel på en sådan process).

Så det är ju inte alls omöjligt att vissa avgaspackningar kan vara en kombination av material som hårdnar vid komprimering och dessutom har kemikalier som förändras när de hettas upp (jmf med avgaspasta). Och dessa blir ju definivt engångspackningar.

Skicket på ytan som ska tätas spelar naturligtvis in också. Två absolut parallella och släta ytor är ju löjligt mycket enklare att täta än två skeva och ojämna ytor.

Jag skulle tro att det är mer en glidande skala huruvida det fungerar eller inte (exempelvis är det många - dock inte jag - som återanvänder tätningsbrickor i alu/koppar och många gånger fungerar det).

Huruvida man vill chansa är ju lite kopplat till hur mycket jobb det är byta dessa avgaspackningar. Kostnaden är irrelevant, det är ju hur mycket jobb det är att byta igen om det visar sig att det inte gick att återanvända dem.

Som jag och Johan B pekat ut, du kan köpa avgaspackningar varsomhelst, förutom kanske på ICA :-)

I mina fall är det på M20/M30-motorer och där byter man dessa packningar med en skruvmejsel ståendes på ett ben med ena armen bakbunden mitt i mörkaste Småland under 58 sekunder :-)
Där är det ingen big deal om jag skulle behöva byta igen. Jag har tex behövt ta loss grenrören en-två gånger på min E30 323i och det har inte varit några problem (men det är å andra sidan ingen daily driver utan en projektbil).

Angående problemet, kan det vara så illa att det blivit spricka i något av grenrören?
Hej, sannolikt har kattarna gått av. Har fått svetsa mina och det är den del jobb. Kolla mitt inlägg där jag lyssnar efter var felet finns.
Länk

/ninja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.