AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.732

bmw e46 330 ci står lite snett

Visa användare
253
Aduoan
BMW 335d+ Touring M-Paket

120d 2007
Hej!!

Har en fundering. när jag kollar på min bil fram ifrån så ser man med ögat att bilen lutar lite åt vänster. det skiljer ca 0,6cm på höger sida och vänster sida.. någon som kan förklara varför ?
Bilen har m-sport chassi och bilen drar ej åt något håll. och inte heller någon läcka i dämparna osv

Adu Oancea
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Fjädern kanske gått av?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Vanligt att fjädrarna bak går av, fram vet jag inte hur vanligt det är. Min gamla E46 fick nya fjädrar bak redan efter ~11000 mil. Lätt att byta. Bara att lyfta upp bilen, plocka av hjulet, skruva bort stötdämparens nedre förband och häng i hjulupphängningen så kan du plocka ut fjädern. Kan kanske behöva byta mellanläggen i gummi beroende på skick.

// Jonas

Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Vad jag kan se så är fjädrarna hela och fina!

Adu Oancea
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Utifrån sett? inte plockat ur och besiktat? De ka ju gå av så du inte kan se det utifrån. Har tex sista delen mot länkarmen (som det var för mig) gått av ser du det inte om du inte lyfter upp bilen och besiktar dom. Blir då ett litet häng på bilen.

// Jonas

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

0,6 cm eller 6 mm är rätt lite. Normalt lutar vägen lite utåt, så att vatten rinner undan vid regn. Bilar byggda för högertrafik, dvs som i Sverige och stora delar av världen är justerade för att hantera lutningen. Exakt hur mycket vet jag inte. Så det kan vara förklaringen. Chassijustering kräver mätinstrument (idag använder man laser förr hade man gradskivor). Du måste även veta vilka världen som gäller för just din bil.

Har bilen varit inblandad i någon olycka?

Är fjädrar och dämpare hela, bilen går rakt och sliter däcken jämnt så kanske det inte är något att oroa sig för. Om du vill veta så kan du beställa tid hos din lokala däckfirma. De har alla nödvändiga mätinstrument.

E
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Ja bilen går rakt och den äter ej några däck mer än normal om man säger så.

Ok då är det nog inget att bry sig om då. Syns ju inte så mycket med blått ögat om man säger så :)

Adu Oancea
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det skulle kunna vara att fjädrarna inte har bytts parvis heller, hade en E46'a där tidigare ägare bara hade bytt ena bakfjädern när den hade gått av..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller så enkelt att fjädrarna har satt sig lite mer på vänstersidan då man normalt sett alltid har kanske 70-90 kg mer vikt (dvs. föraren själv) på den sidan när man kör bilen.

Hur gamla är fjädrar/dämpare?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Har ej någon aning om hur gamla de är.
Men dom ser fräscha ut alla 4 fjädrar då de knappt är någon rost på dom osv :D

Adu Oancea
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.