|
|
|
|---|---|
|
Hej, ska köpa kylare till min E39 523i Touring Automat (BY74300). Har hittat denna på Ebay: Länk Men högra slanganslutningen, den nedanför tempgivarfästet, ser annorlunda ut än på min? Har sett något om snabbfäste, men jag har inget sådant? Ser ut som de andra slangfästena med vågig yta för slangklämma? | |
|
Hej, Det är alltid lurigt med vissa delar. Här hittade jag för din bil bara denna på realoem.com, nr 17111427153 Sökte på ebay.de och fick: Länk Jag har inte utvärderat alternativen, kanske har ATP Autoteile den också? /Lennart |
|
|
HAr googlat runt på alla utbyteskylare och de ser ut att ha snabbkoppling på åtminstone högersidan. Googlade BMW E39 kylarslang och får tex upp en sånhär: Länk Ser de ut så, ni som ev har snabbkopplingar på era E39 523/528?? |
|
|
Hej, Din länkade kylare är till en en bil med manuellt växlad låda, dessutom årsmodell 2001. Ingenting stämmer, alltså. Bilden i länken visar f ö en slang med snabbkopplingar. Utan att veta säkert, införde bmw snabbkopplingar vid tiden för din (och min) årsmodell. Säkerligen successivt för olika bilmodeller, men mitt tidigare länkade detaljnummer borde vara det rätta för din bil. Har du kollat själv? /Lennart |
|
|
lenwib: På min årsmodell får man träff på samma artikelnummer både på automat o manuell åtminstone på REALoem: Länk Schedmanns bilder visar utan snabbkoppling och ebaybilder visar med snabbkopplinganslutning på höger vattenslang in i kylaren. Både min automatbil -97 och pappas manuellbil-98 har inte snabbkoppling. Verkar helt enkelt rätt rörigt att köpa kylare om man inte har snabbkoppling på nämnda slang åtminstone ;-) Visst, allt går säkert att köpa på BMW, men min bil är på upphällningen med i stort sett allt + att rosten börjar ta över mer och mer, vill ogärna lägga för mycket pengar på den... |
|
|
Hej, Nyss hade jag skrivit ett långt svar, men så dog nätverket precis.... Så nu får det bli en sammanfattning. I mitt förra svar skrev jag fel. Jag menade din länkade kylar-s l a n g. Den är till en 2001, medan din bil har en kylare som monterades fram till (och med?) 09/98. BMW ETK anger för din bil samma reservdelsnummer som realoem gör och som jag skrivit ovan. Alla annonsörer på ebay är rörande överens om detta nummer. Det m å s t e vara den kylaren. Satsa på ATP (=billigast) och fråga om anslutningarna först, om det känns bäst. Eller, om du bara vill rädda bilen några månader till, prova kylartätning. /Lennart |
|
|
Lenwib: Ok, då hajjar jag! 2001 har jag inte sökt på, min E39 fanns bara till 2000. Har fått träff på mitt artikelnummer på Ebay 1740699, då visar bilderna ICKE snabbanslutning på de flestas kylare. Är dock butiker jag inte känner igen, men det kanske är OK? Länk Har även fråga ATP om anslutningen, ska rapportera vad de svarar när jag får svar. |
|
|
Skillnaden mellan ....7153 och ....0699 är att den senare är enligt realoem för bilar med "klimaautomatik" (=AC eller ACC?). Jag kan ha fört dig fel, för när jag läser om ....7153 på ebay, står det "för bilar utan 'klimaanlage' " (=AC över huvud taget). Jag antar att du har AC och då är det väl ....0699 som gäller. /Lennart |
|
|
Hej, ATPteile svarade att de inte kunde verifiera om det var snabbfäste på deras kylare, men skrev i detalj att man isåfall får returnera kylaren och får fraktpengar tillbaka ifall det inte passar. Så jag går på artikelnummersöket och köper kylare via någon av dem, större chans att det är rätt anslutning tror jag, hoppashoppas.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.